Noodnummers extra beveiligd na mysterieuze panne
Foto: VRT
Binnenlandse Zaken heeft zijn netwerk zwaarder moeten beveiligen nadat van buitenaf de noodnummers van de hulpdiensten urenlang werden platgelegd in een groot deel van het land. Mensen in nood kregen daardoor geen gehoor toen ze naar het nummer 100 of 112 belden, met alle gevaren van dien.

Het 'ernstige' incident – zo omschreef de directie 112 het voorval zelf – vond plaats begin september. Rond het middaguur viel in de provincies Antwerpen, Limburg, Henegouwen en Luxemburg de telefooncentrale van de hulpdiensten urenlang compleet uit. Een 'zeer uit­zonderlijke situatie', aldus de 112-directie.

En ook een zeer gevaarlijke ­situatie. Mensen die dringende medische hulp nodig hadden of de brandweer wilden alarmeren, kregen een bezettoon te horen. Op vraag van de overheid werd op radio en tv omgeroepen dat mensen die dringend hulp nodig hadden meteen het nood­nummer van de politie moesten bellen, het nummer 101.

Onbekende, externe partij

Hoe de panne was ontstaan, was op dat moment compleet ­onduidelijk. Maar meteen werd geëist dat zo’n situatie zich nooit meer zou herhalen, wegens de grote risico’s. Niet iedereen pikte bijvoorbeeld de boodschap op dat in geval van nood naar de noodcentrale van de politie moest worden gebeld.

Volgens minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) zijn intussen de nodige maatregelen genomen, onder andere door een zware 'versterking van de beveiliging van het netwerk van de noodcentrales, zodat incidenten van deze aard zich niet langer kunnen voordoen'.

Wat er begin september precies fout is gelopen, blijft ietwat ­onduidelijk. Jambon verklaarde in het parlement dat de noodcentrales werden platgelegd 'nadat een onbekende, externe partij toegang probeerde te krijgen tot het netwerk waarop de telefonie van de hulpcentra werkt'.

Van een bewuste hacking door internetcriminelen zou geen sprake zijn, klinkt het bij de directie Civiele Veiligheid. 'Wél is op een gegeven moment – om voor ons onverklaarbare redenen – gigantisch veel dataverkeer onze richting uit­gekomen. Onze routers raakten daardoor overbelast, waardoor de telefoonoproepen niet meer tot in onze telefooncentrales geraakten', aldus de woordvoerder. Intussen zijn tal van simulatietests uitgevoerd om de betere beveiliging te controleren, en die zijn positief verlopen.