‘We’re full of crêpe’ en ‘your shit is my food’: Nederland kiest slechtste reclameslogans
Crêppies: we’re full of crêpe, staat er trots op de kaartjes Foto: rr

De verkiezing van de slechtste slogan van het jaar is in Nederland in geen tijd een eindejaarsklassieker geworden. De concurrentie is hard: aan flauwe woordspelingen en schunnigheden lijkt er geen gebrek.

De site sloganverkiezing.nl nomineert elke maand een aantal kanshebbers, en een vakjury heeft nu de eindselectie gemaakt. Daarbij zitten subtiele (‘Food to Thai for!’) en minder subtiele kanshebbers (‘Tiet voor een goede BH!’).

De 10 kanshebbers zijn stuk voor stuk kleine zelfstandigen, die wellicht niet allemaal een eigen marketingafdeling hebben. Maar uit de longlist blijkt dat ook grote merken niet vies zijn van een ontzettend flauwe grap. Zo pakte dessertmerk Mona uit met ‘Framboos? Neeee... Framblij!’ en prees Albert Heijn moestuintjes aan met de slogan ‘Komkommaar binnen!’

Ook dit jaar valt op hoeveel bedrijven het een goed idee vinden om stoelgang centraal te zetten in de marketingcampagne. Zo prijst een loodgietersbedrijf zichzelf aan met ‘Your shit is my food!’, een foodtruck pakt uit met ‘We’re full of crêpe’. De webshop voor wc-papier Smartass Club kreeg in februari nog de maandprijs voor ‘Veeg voor weinig, nooit chagrijnig’.

Vorig jaar ging de bekroning naar bouwbedrijf Steenman: ‘Iedere paal gaat erin’, was de leuze die achterop een rennersbroek werd geplaatst.