Banken slaan handen in elkaar voor betalen via smartphone
Foto: Ivan Put

Na KBC treedt nu ook Belfius toe tot de betaalapp Payconiq die ING lanceerde. De drie banken gaan de app samen verder uitbouwen.

Payconiq werkt zonder kaart, zonder terminal en zonder contact. Het is zowel een betaalapp als een loyaltyprogramma.

De samenwerking tussen de drie banken is een poging om mobiel betalen, waarin België achterop hinkt tegenover landen als Nederland, op de kaart te zetten. Oorspronkelijk zag het ernaar uit dat het in dat marktsegment ieder voor zich was. Maar nadat ING en KBC al besloten hadden om de strijdbijl te begraven, komt nu ook Belfius aan boord.

Vanaf 2018 wordt de betaalmarkt meer open gesteld doordat ook alternatieve spelers op de markt zullen kunnen komen. De banken proberen om in dat veranderende landschap relevant te blijven. Opvallend is dat BNP Paribas Fortis ontbreekt in de samenwerking rond Payconiq. Bij de bank klinkt het consequent ‘geen commentaar’.

Payconiq wordt al aanvaard in bijna 12.000 winkels in België en zal worden geïntegreerd in het door Belfius, bpost en Proximus ondersteunde platform Citie. Het werkte al op het getrouwheidsprogramma Joyn. De drie banken hopen zo hun aandeel van de mobiele betalingen via smartphone te verhogen en het gebruik van digitale getrouwheidsprogramma’s te promoten.

75% van de Belgen heeft een smartphone. Belfius, KBC en ING tellen samen bijna twee miljoen klanten die actief en regelmatig mobile banking gebruiken. Via hun samenwerking binnen Payconiq willen de banken een betaalmethode zonder terminal en zonder bankkaart aanbieden.

De Payconiq app, die beschikbaar is op App Store en Google Play, kan worden gebruikt om een vriend terug te betalen op restaurant, om een doktersbezoek te betalen, om aankopen in de winkel of (binnenkort) op internet te betalen, zeggen de banken in een persbericht.

De winkelier hoeft geen terminal te installeren voor Payconiq en de transactiekosten die hem gefactureerd worden, zijn volgens de initiatiefnemers laag (6 cent per transactie).

De app is toegankelijk voor alle consumenten met een zichtrekening. Ze hoeven daarvoor niet bij één van de drie banken klant te zijn. Ook de handelaar in principe niet, alleen verloopt de betaling in dat geval omslachtiger en is dan geen sprake van een realtime-betaling.

De app herkent de begunstigde automatisch, zodat deze zijn rekeningnummer zelfs niet meer hoeft in te voeren. Een gsm-nummer of zelfs een emailadres volstaat als referentiepunt. De gebruiker geeft gewoon het te betalen bedrag aan en bevestigt de verrichting met zijn pincode. De transactie verschijnt daarna quasi in real time op het scherm (pc, smartphone of tablet) van de begunstigde.