‘De regering heeft het morele contract met de militairen verbroken’
De piloten bij Defensie richten de blik voortaan ook op de privé. Foto: BELGA

Dat ze boos waren bij Defensie was twee weken geleden al te zien, toen duizenden militairen het kabinet van minister Steven Vandeput (N-VA) belegerden. Nu worden stilaan de gevolgen van die boosheid zichtbaar. ‘Militairen haken af, de voordelen zijn weg. Ze kijken naar de privé.’

‘Dit is een rechtstreeks gevolg van de beslissingen die de regering op 15 oktober genomen heeft. Een militair verdient niet spectaculair veel, en moet in moeilijke omstandigheden werken. Maar daar stond tegenover dat ze vroeg op pensioen kunnen. Dat valt nu helemaal weg, met alle gevolgen vandien’, zegt Edwin Lauwereins van VSOA Defensie.

Het Laatste Nieuws meldt vandaag dat de militairen op de luchthaven van Melsbroek de regeringsplannen, en dan met name de geleidelijke verhoging van de pensioenleeftijd tot 63 jaar, zeer slecht verteren. Volgens de krant zouden 20 van de 82 piloten die vliegen met C-130’s, of die de passagiersvluchten doen met een Airbus 321, Falcon of Embraer al plannen hebben om de overstap naar de privé te maken.

16 jaar extra

‘De piloten hebben nu een aparte pensioenregeling’, zegt Lauwereins. ‘Zij kunnen op 47 stoppen. En gezien hun carrière, waarbij ze vaak in oorlogsgebied moeten opereren, is dat ook gewettigd. Als de regering haar plannen doorzet, zou daar voor sommigen tot 16 jaar bijkomen voor ze aan hun pensioen zijn. Dat was niet de afspraak toen zij eraan begonnen. De hele voordeelberekening valt weg voor die mensen. De regering heeft het morele contract met de militairen verbroken.’ Tegemoetkomingen via de enveloppe voor de zware beroepen, zullen volgens hem niet veel opleveren. ‘Allez, daar is in 2019 40 miljoen voor voorzien. Voor de privé en het openbaar ambt samen.’

Ook bij ACV luidt het dat de regering oogst wat ze gezaaid heeft. ‘De politiek vergist zich compleet. Je kan niet eerst aankondigen dat je de pensioenleeftijd drastisch optrekt en dan pas kijken of er via de zware beroepen nog iets uit de brand valt te slepen’, zegt Walter Van Den Broeck van ACV Defensie. ‘Het gaat trouwens niet alleen om piloten, ook mensen met een technisch profiel kijken naar wat er in de privé mogelijk is.’

Ontslagen weigeren

Of het nu echt een leegloop wordt, daar in Melsbroek, valt nog te bezien. Defensie heeft namelijk nog een stok achter de deur, weet Lauwereins. ‘Ze kunnen de ontslagen weigeren. Als de operationaliteit in gevaar is, dan kan het leger die ontslagen gewoon weigeren. De militaire moet dan een hele procedure opstarten via de Raad van State.’ Wie in het leger een opleiding volgt, moet minstens anderhalve keer zo lang in dienst blijven eens die is afgerond. Volgens Lauwereins ‘worden de militairen op die manier gegijzeld’.