Ampe (Open VLD): 'Verkeerschaos is gegarandeerd'
Foto: brussels gewest
Het aantal rijstroken van de E40 om Brussel in en uit te rijden wordt door het Brussels Gewest teruggebracht van zes naar vier. Niet iedereen juicht het plan toe. Els Ampe (Open VLD) vindt het 'schandalig dat pendelaars zonder alternatief het bos in worden gestuurd'. Toch concludeerde een analyse van de Vlaamse regering in 2014 dat een vermindering van de rijstroken beperkte gevolgen zou hebben.

De E40 tussen Leuven en Brussel wordt vanaf eind volgend jaar versmald van zes naar vier rijstroken. Els Ampe (Open VLD), schepen bij de Stad Brussel en verantwoordelijk voor mobiliteit, is niet te spreken over de plannen van het Brussels Gewest: 'Ik denk dat een verkeerschaos gegarandeerd is. Het is schandalig dat pendelaars zonder alternatief het bos in worden gestuurd. Bovendien is de E40 voor Brussel een uitvalsas, het lijkt wel alsof de regering wil dat wij Brusselaars in Brussel blijven.'

Meer groen, minder auto's
De versmalling van de E40 is onderdeel van het plan 'Parkway E40' om de wijk rondom de Reyerslaan in het Brusselse Schaarbeek opnieuw in te richten, waaronder ook een nieuw gebouw voor de VRT, en er een 'creatieve bruisende wijk' van te maken, aldus een woordvoerder van Pascal Smet (SP.A), de minister van mobiliteit bij het Brussels Gewest.

(lees verder onder de illustratie)

'Door het einde van de E40 te versmallen komt er meer ruimte voor groen en komt er een betere verdeling tussen wagens en andere mensen die in Brussel leven.' Het kabinet van Smet laat verder weten dat er rekening wordt gehouden met de reparatiewerken van de tunnels door de stad Brussel: 'Hier gaan we de werken van de E40 zeker op afstemmen. Wanneer precies wordt begonnen met de versmalling van de E40 weten we nu nog niet maar dit zal binnen enkele weken besloten worden.' 

Overcapaciteit?
Ampe twijfelt verder aan wat de versmalling van de E40 inhoudt voor de Brusselaars die in de rand van de stad werken: 'Heel veel Brusselaars werken in Zaventem. Hoe moeten deze mensen daar nu komen?' Volgens het kabinet van Smet zijn er meerdere testen uitgevoerd, in 2010 en 2013, en bleek uit al deze testen dat er juist een overcapaciteit van dit deel van de E40 was: 'De files ontstaan al veel eerder, nog voor de ring, die onstaan niet bij het binnenrijden van Brussel.'

Impact voor Vlaanderen
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) Weyts verklaarde in 2014 in het Vlaams Parlement dat Vlaanderen zelf een korte analyse heeft gemaakt over de vermindering van rijstroken op dat punt en de minister beaamde toen op basis van een eigen meting dat de gevolgen op de Vlaamse verkeerstromen beperkt zullen zijn: 'Op basis van die meting en met een theoretische capaciteit van 2200 personenauto’s per uur per rijstrook en een snelheid van 120 kilometer per uur, lijken drie rijstroken in de richting van Brussel te volstaan.'

Weyts zei maandag echter iets heel anders: 'Vlaanderen bekijkt of Brussel dit op eigen houtje kan beslissen' en hij had het nieuws naar eigen zeggen via de pers vernomen. Weyts: ‘We zijn al lang vragende partij voor overleg, maar die komt er maar niet.'