Jongeren lusten Abercrombie & Fitch niet meer
Foto: rr
Vijf jaar geleden moest je aanschuiven om binnen te kunnen in een winkel van Abercrombie & Fitch. Vandaag verkeert het Amerikaanse kledingmerk in zwaar weer. De verkoop zit al voor het vijftiende kwartaal op een rij in het slop. In de VS gaan opnieuw 35 winkels dicht.

Volgens Abercrombie & Fitch is het dit keer het warme weer dat een rol speelt in de slechte kwartaalcijfers, maar volgens specialist Gino Van Ossel is het merk de voeling met de tijdsgeest kwijt. 'Het enige opvallende aan de verder nogal doorsnee kleding was het grote logo, maar ostentatief uitpakken met merken is niet meer trendy. Ze zetten ook heel erg in op mooie verkoopsters, op het schoonheidsideaal, maar dat werkt niet meer.'

Het is al de zoveelste keer dat het bedrijf in moeilijke papieren zit. Al sinds 2015 probeert het label een nieuwe weg in te slaan om de verkoopcijfers op te krikken, maar dat lijkt maar niet te lukken. Het schoof toen ceo Mike Jeffries aan de kant en besloot komaf te maken met de oppervlakkige reputatie van het merk. De jongemannen in blote basten verdwenen dan ook uit de winkels.

En de winkels zelf, die verdwenen uiteindelijk ook. Nu worden in de VS opnieuw 35 filialen gesloten, wat het totaal dit jaar al op 50 brengt. In de voorbije twee jaar werden 200 winkels gesloten, waardoor er nu ongeveer nog 730 wereldwijd overblijven.