De dag dat Pink Floyd luchtdrums speelde op de Heizel
Roger Waters, Nick Mason, David Gilmour en Richard Wright. Foto: IMAGEGLOBE

In 1968 kon de BRT dat zomaar doen: een dag met Pink Floyd gaan filmen op de Heizel. ‘We wisten wel dat ze drugs gebruikten, maar het was veel belangrijker dat ze goede muziek maakten’, zegt toenmalig producer Hilda Verboven.

Een film die de BRT in 1968 met Pink Floyd draaide, maakt nu deel uit van een prestigieuze cd- en dvd-box ‘The Early Years 1965-1972’. Daarin wordt een indringend beeld geschetst van de evolutie van de bluesrockgroep die Pink Floyd aanvankelijk was, tot de band die in 1973 het klassieke album ‘The Dark Side of the Moon’ van een unieke sound voorzag.

In de box zitten, behalve een aantal nooit eerder uitgegeven songs, ook veel promotiefilms die Pink Floyd in 1967 en 1968 opnam voor tv-zenders in Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland en ook België. Een van de beste is een 23 minuten durende zwart-wit reportage, destijds gemaakt door de BRT. Die kreeg de band, die toen de nieuwe psychedelische stijl uitdroeg, in maart 1968 zomaar mee om een aantal binnen- en buitenopnames te maken. Er werden beelden bij zes songs opgenomen, waaronder ‘See Emily Play’ en een formidabel ‘Corporal Clegg’.

(lees verder onder de video)

Tienerklanken

Rik Van den Abeele en Annemie Kieckens waren de dienstdoende regisseurs voor het BRT-jongerenprogramma Tienerklanken. ‘Wij vonden het onze taak om de cultuur van jongeren te laten zien’, zegt Hilda Verboven (82), die het programma toen produceerde. ‘Er was toen een explosie aan nieuwe jeugdcultuur en wij coverden die. Grote namen als Jimi Hendrix, The Rolling Stones, en alle Franse sterren zijn gepasseerd. En ja, we wisten dat sommige muzikanten drugs namen, maar welke band deed dat toen niet? Nooit last mee gehad, het waren brave jongens. Wij namen daar ook geen aanstoot aan. Ik heb zelfs een programma gemaakt over drugsgebruik. We kozen die bands overigens niet omdat ze drugs namen, maar omdat ze interessante muziek maakten.’

Die dag trok een cameraploeg naar de Heizel en naar het Amerikaans Theater, waar Roger Waters, Rick Wright, Nick Mason en David Gilmour zes songs speelden, over grasvelden rondholden, luchtdrums speelden en nog net niet op het Atomium kropen. We zien de jonge Waters ‘Set the controls for the heart of the sun’ fluisteren, en tijdens ‘Astronomy Domine’ verglijden beelden van de muzikanten met beelden van beroesde hippie-meiden. Het oogt allemaal vrij experimenteel. Verboven: ‘Ze hadden een reputatie, ze stonden voor iets. Daarom toonden we zulke acts graag op een kunstzinnige manier.’

Vrijhaven BRT

Destijds was het grensverleggende televisie. ‘Veel buitenlandse omroepen waren jaloers op ons’, zegt Verboven. ‘Wij waren een vrijhaven en onze regisseurs kregen veel vrijheid. We hebben programma’s gemaakt over literatuur en muziek, maar ook over de eerste homo’s en over seks en drugs. Jazeker, het ging soms tot op het randje, maar nooit erover. En er kwamen vragen of dat nu echt moést. Het was soms vechten tegen de bierkaai, maar we hadden de steun van de bazen en konden meestal onze gang gaan. We waren televisie binnen de televisie.’

‘The Early Years’ is nu uit op Warner.