REVIEW. Huawei Mate 9: Jarenlang jeugdig
Foto: Huawei

Door alledaags gebruik, maar vooral ook door de eindeloze stroom software-updates wordt een smartphone door de jaren heen alsmaar trager. De Huawei Mate 9, zopas voorgesteld op een persevent in München, heeft daar volgens de fabrikant geen last meer van. De show werd echter vooral gestolen door een peperdure limited edition van het toestel, waarvoor Huawei de krachten bundelde met Porsche Design.

De lancering van de Mate 9 stond al vanaf de eerste minuut in het teken van snelheid, toen Huawei-topman Richard Yu in een Porsche 911 het podium kwam opgereden. De ronkende sportwagen vormde de naadloze inleiding op de samenwerking met Porsche Design, dat zich over het exclusieve topmodel van de Mate 9 heeft ontfermd.

Gelikt en gestroomlijnd

Dit vermaarde ontwerpbureau, gevestigd in het Oostenrijkse Zell am See, stopt wel vaker elektronica in een jasje dat de spirit van het iconische automerk ademt. In september gebeurde dat nog met enkele luidsprekers en hoofdtelefoons van KEF. Andere voorbeelden zijn de harddisks van LaCie, een champagnekoeler van Veuve Cliquot en – de Mate 9 is niet de eerste smartphone – de BlackBerry P’9983 uit 2015.

De in grafietzwart uitgevoerde Mate 9 Porsche Design ziet er buitengewoon gelikt en gestroomlijnd uit, maar doet met zijn gebogen schermranden tegelijk sterk denken aan de Samsung Galaxy S7 edge. Van een partner als Porsche Design hadden we misschien net wat meer originaliteit verwacht. Het neemt niet weg dat je met deze Mate 9 een eyecatcher van formaat in handen hebt, en bovendien de krachtigste Huawei-smartphone tot nu toe. Dat alles heeft wel een prijskaartje. Met € 1.395 kost het toestel ruim € 250 meer dan de duurste iPhone 7 Plus.

Huawei heeft er dan ook voor gekozen om de exclusieve telefoon in Europa uitsluitend te verkopen via de zogeheten Porsche Design Stores. In ons land is er welgeteld één zo’n winkel, in Knokke-Heist. Voor deze review kozen we dan ook voor de ‘gewone’ Mate 9 die met € 699 al wat ‘betaalbaarder’ is. Doorheen dit artikel krijg je van ons wel nog de belangrijkste specificaties van de geweldenaar die de Mate 9 Porsche Design is.

‘Born fast, stays fast’

Aan de buitenkant zijn de Huawei Mate 9 en de interpretatie van Porsche Design allesbehalve tweelingbroers. Zo is het gewone model met een schermdiagonaal van 5,9 inch fors groter, terwijl de resolutie juist lager ligt: Full HD oftewel 1.920 x 1.080 pixels tegenover 2.560 x 1.440 beeldpunten (2K-resolutie) voor de ‘Porsche’. Het is een van de redenen waarom het toestel excelleert in autonomie, waarover straks meer. De Mate 9 heeft ook geen gebogen schermranden, en de vingerafdrukscanner zit bij dit toestel niet vooraan maar achterop.

Onder de motorkap zijn de verschillen een stuk subtieler, al heeft de Porsche Design-uitvoering wel aanzienlijk meer werkgeheugen (6 versus 4 GB) en opslagcapaciteit (256 versus 64 GB). Bij de door ons geteste Mate 9 kan je die capaciteit uitbreiden met een microSD-geheugenkaart, bij het andere toestel niet. Wel kan je in beide Android-smartphones een tweede simkaart kwijt.

Wat de toestellen nog met elkaar gemeen hebben, is dat ze veel beter bestand zijn tegen de tand des tijds. Anders gezegd: de Mate 9 wordt, in de jaren dat je hem gebruikt, nauwelijks trager. Deze claim van Huawei (‘Born fast, stays fast’, scandeerde topman Yu meermaals tijdens de presentatie) hebben we in de voorbije paar dagen uiteraard nog niet op waarheid kunnen toetsen.

Bekend is dat de prestaties van een smartphone in de loop der tijd worden aangetast door fragmentatie van het bestandssysteem en databases, en doordat apps onderling geen duidelijke afspraken maken over welke taken uiteindelijk het belangrijkst zijn. Huawei gaat die problemen in de Mate 9 te lijf met een nieuw bestandssysteem (F2FS) dat minder gevoelig is aan fragmentatie en met algoritmen die het gedrag van de gebruiker beter moeten kunnen voorspellen. Hele complexe materie, maar als de technologie inderdaad werkt, vinden we dit een van de strafste nieuwe smartphone-features sinds jaren.

REVIEW. Huawei Mate 9: Jarenlang jeugdig
Foto: Huawei

Lang leve de accu

De Mate 9 blijft doorheen zijn levenscyclus dus snel, maar is ook van huis uit al een behoorlijk performant baasje. Met de Kirin 960-chipset herbergt hij een van ’s werelds best presterende processors, die rauwe kracht weet te koppelen aan een beter energiemanagement. Want terwijl de rekenkracht met 18 procent toeneemt, springt de Mate 9 maar liefst 15 procent zuiniger om met de batterij. Praktisch betekent dit dat de accu van 4.000mAh (!) garant staat voor 2,4 dagen normaal smartphonegebruik, of voor 1,7 dagen intensief gebruik. Dat is het equivalent van 20 uur onafgebroken films kijken, 20 uur browsen via 4G of 105 uur naar muziek luisteren.

De scores van de iPhone 7 Plus, volgens Huawei: 1,65 dagen normaal gebruik en 1,13 dagen intensief gebruik. Het toestel dankt zijn uitstekende autonomie voor een deel ook aan het beeldscherm. Dat is namelijk ‘maar’ van Full HD-kwaliteit terwijl andere toptoestellen er vaak veel meer pixels tegenaan gooien. Het waarneembare verschil in scherpte is echter minimaal en valt pas echt op wanneer je de telefoon in een VR-bril stopt. Laat de virtuele realiteit je koud, dan beleef je waarschijnlijk meer plezier aan een accu die langer meegaat dan aan die extra beeldpunten.

Het opnieuw opladen van de Mate 9 gaat bovendien pijlsnel dankzij de SuperCharge-technologie. De meegeleverde adapter is wat je noemt een joekel, maar hij zorgt er wel voor dat de telefoon 50 procent sneller oplaadt dan de Mate 8. Na een half uur laden is de accu alweer voor 58 procent gevuld, wat voldoende moet zijn voor één volle dag gebruik. Tijdens dat opladen, zo benadrukte Huawei nog even fijntjes, is er bovendien geen ontploffingsgevaar. En geef ze eens ongelijk: de Mate 9 ontpopt zich steeds meer tot een geduchte concurrent voor de Samsung Galaxy Note, waarvan er de voorbije maanden net iets te veel exemplaren in rook zijn opgegaan.

Dubbele Leica-camera

REVIEW. Huawei Mate 9: Jarenlang jeugdig
Foto: Huawei

Natuurlijk beschikt de Mate 9, na de P9 het tweede vlaggenschip van Huawei, ook over de dubbele cameratechnologie van Leica. De lenzen staan dit keer niet naast maar onder elkaar, en ze verschillen bovendien van resolutie: 20 megapixel/f2.2 voor de monochroom-sensor (zwartwit), 12 megapixel/f2.2 voor de kleurensensor. De technologie in een notendop: de zwartwitsensor vangt veel meer licht op dan een standaard RGB (kleuren)sensor. Door de beide opnames met elkaar te combineren krijg je foto’s die aanzienlijk helderder zijn. Je merkt dat vooral bij matige lichtomstandigheden: in de opnames duikt minder snel ruis op. De Mate 9 kreeg ook een optische beeldstabilisator, een feature die we op de P9 nog misten en die de camera minder gevoelig maakt voor trillende handen en andere onbedoelde bewegingen.

De tweede camera is daarnaast goed nieuws voor wie graag in zwartwit fotografeert. In dat geval wordt namelijk enkel de monochrome sensor van 20 MP gebruikt. Je foto’s hoeven daarna niet softwarematig omgezet te worden van kleur naar grijstinten, waardoor er veel meer contrast en dramatiek in de beelden zit. De dubbele camera stelt je ook in staat om ‘hybride’ in te zoomen op onderwerpen, waarbij volgens Huawei een 2x optische zoom wordt gesimuleerd. Andere blikvangers van de optiek zijn de Pro-modus met handmatige instellingen, het arsenaal aan speciale effecten (Groot diafragma, Lichtschilderij, Schoonheid, …), de 4K-videofunctie en de selfiecamera van 8 megapixels.

De Mate 9 wordt geleverd met Android 7.0 Nougat met daaroverheen de kersverse EMUI 5.0 interface van Huawei. Belangrijkste nieuwigheden zijn de aanwezigheid van een app-lade (al is die standaard niet ingeschakeld), personaliseerbare thema’s en snellere toegang tot de onderdelen die wat dieper in de smartphone zijn weggestopt. Volgens Huawei is negentig procent van alle functies nu bereikbaar in drie stappen of minder.

Conclusie

Mag het een maatje meer zijn, dan haal je met de Mate 9 van 5,9-inch een van de krachtigste smartphones van dit moment in huis. Huawei belooft bovendien dat het toestel héél lang snel blijft, daar waar andere telefoons na een paar jaar nauwelijks nog vooruit te branden zijn. Andere troeven zijn de autonomie van ruim twee dagen en de dubbele Leica-camera die uitstekende foto’s schiet. Het toestel kost € 699 en is vanaf 15 november verkrijgbaar – voorlopig alleen in Space Grey, later ook in andere kleuren.