De Zweedse interieurketen Ikea heeft op een originele manier de realiteit van de Syrische oorlog aan het licht gebracht. In de flagshipstore in Slependen, Noorwegen, werd een kamer omgebouwd tot een replica van een verwoest Syrisch huis om geld te verzamelen voor het Rode Kruis in Syrië.

In de vernielde ruimte - een amper bemeubelde betonnen kamer van 25 vierkante meter - hingen posters die het verhaal van een Syrisch gezin vertelden, met het gebrek aan eten, medicijnen en water als begin.

De kamer, midden in de Ikea-winkel vol comfort en warmte, was een kopie van een Syrisch huis dat bezocht werd door het creatief brein achter de campagne. ‘We hadden ook gewoon behangpapier kunnen gebruiken. Dat wou ik niet. Ik wou het zo echt mogelijk namaken,’ aldus creatief directeur Snorre Martinsen. Martinsen wou voor Rana en haar gezin van negen koste wat het kost de realiteit aan het licht brengen.

Ikea voert bijzondere campagne voor Syrië
Foto: rr*

Van 17 tot 31 oktober was de installatie zichtbaar in de winkel in Slependen. Het werd bezocht door zo’n 80.000 mensen, en bracht rond 22 miljoen euro op voor het Rode Kruis in Syrië. ‘Het plaatsen van een Syrisch huis naast een Scandinavisch huis was een zeer moedige zet van de interieurketen. Meer dan eender welke tv-advertentie heeft het benadrukt hoe belangrijk het is om te doneren en te helpen.’