Air France-KLM gaat gevecht aan met Etihad, Qatar en Emirates
Foto: AFP

Air France-KLM gaat een nieuwe Franse luchtvaartmaatschappij oprichten die de concurrentie met maatschappijen uit de Golfstaten (Etihad, Emirates, ...) moet aangaan. Dat maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep donderdag bekend bij de voorstelling van haar nieuwe strategie. Hoe de nieuwe luchtvaartmaatschappij zal gaan heten, is nog niet bekend.

De nieuwe maatschappij gaat zich richten op routes waar de concurrentie nu “moordend” is. Ze moet Air France-KLM ook de mogelijkheid geven nieuwe routes te openen. De maatschappij start in de winter 2017 op de middellange afstand en in de zomer 2018 op de lange afstand.

Tegen 2020 zou ze beschikken over tien langeafstandsvliegtuigen, die worden bemand door piloten die nu voor Air France werken. Zij kunnen zich vrijwillig melden, maar moeten dan wel rekenen op minder gunstige arbeidsvoorwaarden.

Nieuwe strategie

Het initiatief moet Air France helpen in de al jaren durende strijd met de vakbonden, die zich blijven verzetten tegen de noodzaak om de personeelskosten van het bedrijf te verlagen. De komende weken wordt met de bonden onderhandeld over de loon- en arbeidsvoorwaarden bij de nieuwe luchtvaartdochter. Ook het cabine- en grondpersoneel zal er moeten inleveren.

Het plan maakt deel uit van de nieuwe strategie die Air France-KLM donderdag presenteerde. Die moet in 2020 zorgen voor een omzet van ongeveer 28 miljard euro, tegen 26 miljard euro vorig jaar. Het aantal vervoerde passagiers zou stijgen van 80 miljoen tot 100 miljoen tegen 2020.

Premium

Air France-KLM wil zijn positie de komende jaren ook versterken met verdere besparingen en gerichte investeringen. Daarbij wordt ook verder ingegrepen in het personeelsbestand en worden eerder aangekondigde reorganisaties “geïntensiveerd”, luidde het donderdag. Het concern deed geen uitspraken over hoeveel banen er verloren gaan.

Voorts gaan de twee maatschappijen gaan zich als ‘premiummerken’ vooral richten op hun langeafstandsvluchten, waar in de periode tot en met 2020 een winstgevende groei van 2 à 3 procent per jaar moet worden gerealiseerd. Binnen Europa krijgt budgetdochter Transavia een belangrijke rol als toeleverancier van passagiers richting de luchthavens van Parijs en Amsterdam.