Het aantal studenten dat kiest voor lerarenopleiding aan de hogeschool daalde de afgelopen vijf jaar met 15 procent. Dit academiejaar daalt het aantal studenten met 5,42 procent ten opzichte van vorig academiejaar. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA).

De Vlaamse hogescholen tellen in het nieuwe academiejaar 122.623 studenten. Dat zijn er 2.477 of 2,06 procent meer dan het jaar voordien. Het gros volgt een professionele bachelor, zo meldde de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA) vrijdag. De koepel vroeg meer middelen voor de hogescholen.

De nieuwe studenten, de zogenaamde generatiestudenten, zijn met 29.305 of 1 procent meer. Hier vlakt de stijging wat af, zei secretaris-generaal Eric Vermeylen van VLHORA.

Lees verder onder de grafiek.

De technologische en wetenschappelijke richtingen, kortweg STEM (‘Science, Technology, Engineering, Mathematics’), zijn goed voor een kwart van alle studenten. Voorts kiest 81 procent van de studenten voor een opleiding voor een knelpuntberoep. Meer dan 95 procent van de afgestudeerde professionele bachelors vindt binnen het jaar werk.

Lerarenopleiding

De meeste studiegebieden konden de voorbije 5 jaar en ook dit academiejaar meer studenten aantrekken. De onderwijsrichtingen zijn de grote uitzondering, met een daling van zowat 5 procent dit jaar en -15 procent de voorbije 5 jaar. De drie lerarenopleidingen dalen: kleuteronderwijs met 6,88%, lager onderwijs met 5,07 procent en secundair onderwijs met 4,92 procent. 

'De hogescholen blijven hier oproepen om in te zetten en te investeren in de sterktes van de lerarenopleidingen om de toekomstige vraag kwalitatief maar ook kwantitatief te kunnen voldoen', reageert Eric Vermeylen, secretaris-generaal van VLHORA. 

Opleidingen in de lift (ten opzichte van vorig academiejaar):

  • Industriële Wetenschappen en Technologie met (3,02 procent) 
  • Orthopedagogie (4,14 procent) 
  • Biomedische laboratoriumtechnologie (4,33 procent)
  • Gezondheidszorg met (4,54 procent) 
  • Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (4,67 procent)
  • Chemie (5,52 procent)
  • Pedagogie van het kind (6,01 procent) 
  • Elektronica-ICT (6,73 procent)
  • Toegepaste informatica (6,95 procent)
  • Audiovisuele technieken (8,03 procent) 
  • Toegepaste psychologie (13,33 procent)
  • Grafische en digitale media (13,59 procent)
  • Vastgoed (14,44 procent) 
  • Sport en bewegen (23,57 procent)
  • Voedings-en dieetkunde (36,43 procent)

'Kwaliteit heeft zijn prijs'

En dan is er de financiering. Die stijgt in 2017 per voltijdse student naar 6.073,38 euro, maar de VLHORA vraagt 7.000 euro per student, de situatie zoals in 2009. ‘Kwaliteit heeft zijn prijs. De groei van het aantal studenten van de voorbije 5 jaar wordt niet gevolgd door een groei aan middelen’, zei voorzitter Johan Veeckman. 7.000 euro per student is nodig om de kwaliteit en de begeleiding van de studenten te garanderen, aldus de voorzitter. ‘Het water is wat gezakt, maar blijft aan de lippen staan.’