Debuutprijs voor Frederik Willem Daem
Foto: JORGE DIRKX

Frederik Willem Daem heeft met zijn verhalenbundel ‘Zelfs de vogels vallen’ de Debuutprijs 2016 in de wacht gesleept.

Dat is dinsdag bekendgemaakt tijdens de programmavoorstelling van de 80ste Boekenbeurs, die van 31 oktober tot en met 11 november plaatsvindt in Antwerp Expo. De 28-jarige Brusselaar zal de prijs officieel in ontvangst nemen tijdens de openingsavond van de Boekenbeurs.

Het is behoorlijk ongewoon dat een bundel van kortverhalen een literaire prijs wint waar ook romans voor in aanmerking komen. Dat maakt van Frederik Willem Daem een enigszins verrassende winnaar van de Debuutprijs. ‘Het is een medium dat vaak over het hoofd gezien wordt, maar mij heel dierbaar is’, zegt Daem. ‘Daarom vind ik deze bekroning nog des te mooier.’

Heel eigen stempel

‘Zelfs de vogels vallen’ haalde het van twaalf andere debuten die in 2015 verschenen omdat Daem volgens de jury ‘een gevarieerd staaltje van zijn rijke verbeelding en onmiskenbare literaire talent’ laat zien.

‘Het is een auteur die eens niet blijft steken in de Vlaamse klei, maar ons overal ter wereld mee naartoe neemt’, zegt jurylid Fien Sabbe. ‘Hij hanteert een heel eigentijdse stijl die aansluit bij het audiovisuele dat vandaag onze leefwereld beheerst en besteedt zorgvuldige aandacht aan krachtige dialogen die duidelijk door film en televisie beïnvloed zijn, maar toch een heel eigen stempel hebben.’

Daem, die eerder al verhalen publiceerde in onder meer Das Magazin, Revisor, De Gids en Oogst, krijgt voor de door de provincie Antwerpen gesteunde Debuutprijs een geldsom van 6.200 euro.

Dit is wat De Standaard schreef over zijn debuut: 

Als Zelfs de vogels vallen belangstelling wekt, dan is dat omdat Daem minstens een zekere gretigheid toont. Hij probeert veel dingen uit: een verhaal vanuit het perspectief van een kind, opgeschreven in dialect (‘Monstertjes II’), een lang interview met één personage (in het titelverhaal), een dromerige Parijse nachtwandeling die ontaardt in een nachtmerrie (‘Voorbij de klif’), enzovoort. Zijn verhalen spelen zich af in Vlaanderen, maar ook in de VS, in Frankrijk, in Spanje. Soms voert hij zichzelf op, maar even vaak doet hij moeite om personages te verzinnen. Dit alles toont een ambitieus auteur. Het toont ook een auteur die te vroeg gedebuteerd is: deze vingeroefeningen hebben alleen belang voor de uitgever, die er een belofte voor de toekomst in mag zien.

Daem zal ooit iets goeds schrijven, maar dit jaar nog niet.