‘Geen garantie dat naam Brussels Airlines behouden blijft’
Foto: BELGA

De topman van Lufthansa wil geen garanties geven voor de werkgelegenheid bij Brussels Airlines. Hij wil ook niet verzekeren dat de naam Brussels Airlines blijft.

Carsten Spohr, de CEO van de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa, sluit niet uit dat er jobs verdwijnen nadat zijn bedrijf het Belgische Brussels Airlines volledig heeft overgenomen. ‘In een sector als de onze bestaan geen jobgaranties’, zegt hij in een interview met De Tijd. “Die geven we ook niet in Duitsland.’

Daarmee haalt Spohr meteen een streep door de belofte die Brussels Airlines-voorzitter Etienne Davignon afgelopen zondag nog deed. ‘De werkgelegenheid kunnen we houden’, beloofde Davignon toen op de RTBF. Lufthansa besloot vorige week de resterende 55 procent van Brussels Airlines die het nog niet bezit te kopen.

Spohr geeft ook geen garantie dat de naam Brussels Airlines nog lang behouden blijft. ‘Aanvankelijk zullen we de merknaam niet wijzigen. We veranderen hem alleen in samenspraak met het Belgische management en op voorwaarde dat we een betere naam vinden.’ De Lufthansa-topman liet wel weten dat op zijn minst een deel van de Belgische identiteit blijft. 'We gaan zeker een Belgisch element behouden in Brussels Airlines. We zouden gek zijn dat niet te doen, want de Belgen en de luchthaven houden van hun luchtvaartmaatschappij. We willen een gefocuste hub in Brussel die in staat is het Afrikaanse netwerk te voeden met overstappende passagiers.'

Lagekostenmaatschappij

Spohr liet ook geen twijfel bestaan over de integratie van Brussels Airlines in de lagekostendochter Eurowings. In België is daar veel verzet is omdat Brussel Airlines naast een lagekostengedeelte ook sterk inzet op een eigen hub met eigen merknaam. Maar volgens de Lufthansa-topman zal ook Eurowings mee evolueren. 'We willen het hybride businessmodel van Brussels samen met Eurowings ontwikkelen tot een pan-Europees niveau. Dat zal in 2017 afgerond worden. Zowel Brussels als Eurowings zal er nadien anders uitzien.'

Hij maakte ook duidelijk dat Brussels Airlines te klein is om op zichzelf te blijven bestaan. 'Als je vandaag succesvol wil zijn als Europese maatschappij met bestemmingen op korte en middellange afstand, dan moet je beschikken over een goedkoop werkende basis. Brussels Airlines heeft die nu al, maar een deel van die efficiëntie wordt weggevreten door de overheadkosten. Een luchtvaartmaatschappij met slechts 50 toestellen is gewoon te klein', zegt Spohr. 'Het combineren van Brussels en Eurowings baart me geen zorgen, integendeel. De Belgen houden van Brussels, maar de zwakte van het merk buiten België vormt de grootste uitdaging. Dat kan verholpen worden door Brussel te laten opgaan in een grotere groep.'