Van patatjes tot pasta: welke kost is de betere keuze?
Foto: *
Terwijl sommige studenten er een sport van maken om hun zorgvuldig samengestelde weekdiner af te stemmen op de zondagse restjes van Hotel Mama, staan anderen op een permanent dieet van pintjes en pasta. Tot welke groep behoor jij? Kan je de betere optie van onze voedselduo’s aanduiden? Doe de test.

Weet wat je eet

Gezonde voedingskeuzes maken, hoeft niet moeilijk te zijn. Zowel voor de snacks tussendoor als voor de maaltijden kies je best zoveel mogelijk voor onbewerkte producten. Bewerkte producten (zoals kant-en-klare lasagne, pizza, chips etc.) bevatten veel zout en verzadigde vetten die niet gunstig zijn voor onze gezondheid. Ook suiker wordt soms in hoge mate toegevoegd, zelfs aan producten waarbij je het niet zou verwachten (bv. ketchup).

Wil je een gezonde en bewuste keuze maken? Hou dan eens verpakkingen van vergelijkbare producten naast elkaar en kijk naar de voedingswaardetabel. Kijk niet enkel naar de calorieën, maar let ook op de hoeveelheid verzadigde vetten, suikers en zout. Die is best zo laag mogelijk. Producten met onverzadigde vetzuren, vezels, vitaminen en mineralen hebben dan weer een streepje voor. Daarnaast kan je ook naar de ingrediëntenlijst kijken, bv. om te weten of suiker toegevoegd is. Hoe hoger dit in de ingrediëntenlijst staat, hoe meer toegevoegde suikers het product bevat. Vergelijk tot slot ook de portiegroottes.

Start met een ontbijt

Voor optimale prestaties tijdens de voormiddag is het belangrijk de dag te starten met een volwaardig ontbijt (bijvoorbeeld bruine boterhammen of een kom havermout, een zuivelproduct en een stuk fruit).

Heb jij genoeg energie en vind je het niet nodig te ontbijten? Geen probleem, zolang je dit niet compenseert met vet- en suikerrijke snacks, zoals koffiekoeken of chocoladerepen, in de voormiddag, en je bij de lunch en de avondmaaltijd gezonde voedingskeuzes maakt. Daarbij speelt de samenstelling van de maaltijd een belangrijke rol. De voorkeur wordt gegeven aan thuisbereide maaltijden op basis van gezonde, verse producten.  Afhaalmaaltijden of maaltijden op restaurant bevatten doorgaans minder groenten en zijn vet- en zoutrijk.

Als je toch eens wil zondigen met pizza, pas dan de ‘half plate rule’  toe: vul de helft van je bord met groenten, de andere helft is bestemd voor pizza. Door een grote portie groenten te eten, zal je sneller voldaan zijn en dus minder pizza eten. Neem bij elke warme maaltijd sowieso een half bord groenten. Dan is er nog plaats voor aardappelen of complexe koolhydraten uit (volkoren) pasta, rijst (1/4 van je bord) en een stukje mager vlees, vis of vegetarisch alternatief (zoals peulvruchten, tofu,…) (1/4 van je bord).

Vervang bij je broodmaaltijd vette en bewerkte vleeswaren (zoals salami, hespenworst, vleessalades) door magere vleeswaren (zoals kippenham, kalfsgebraad, gekookte ham) en wissel deze af met kaas (bij voorkeur magere soorten zoals cottage cheese, magere smeerkaas, platte kaas, zachte geitenkaas,…) of ga eens voor een vegetarisch alternatief (zelfgemaakte humus, groentesalades,…) of fruit als beleg. Voeg ook aan je broodmaaltijd een ruime portie groenten toe.

Wie het kleine niet eert

Uiteraard mag je wel eens zondigen, maar leer ook te genieten van een kleine portie. Je kan het jezelf onbewust gemakkelijker maken door een paar eenvoudige aanpassingen. Groot tafelgerei zet aan tot meer eten, gebruik dus bijvoorbeeld een kleiner bord en glas als je jouw porties onder controle wil houden.

Eet ook niet wanneer je afgeleid bent (door tv, computer,…), zo ga je onbewust meer eten en zal je je ook minder snel voldaan voelen. Als je tussendoor wil snacken, doe dit dan niet rechtstreeks uit de verpakking. Bepaal op voorhand hoeveel je zal eten, want voor je het weet heb je anders de volledige verpakking leeg gegeten.

Zorg er ten slotte voor dat ongezonde snacks niet binnen handbereik of in het zicht staan, maar zet een fruitmand op je aanrecht. Zo zal je sneller naar een stuk fruit grijpen. Let tenslotte ook op met lightproducten, de kans bestaat dat je hier meer van zal eten, omdat je denkt dat het geen of minder kwaad kan.