Als jouw lichaam een tempel is, dan is die dringend aan renovatie toe. Tijd dus om de sportbaan op te rennen, het water in te springen, of de fitnesszaal uit te proberen. Want als het academiejaar uit de startblokken kan schieten, waarom jij dan niet?

Niveau 0

Voor studenten die bij 'sixpack' enkel denken aan blikjes bier en angstaanvallen krijgen wanneer ze hun zetel moeten verlaten.

  • Maak tijd. Bekijk het zo: als je drie kwartier kan reserveren om propjes naar jouw planten te schieten, kan je een half uurtje sporten ook.
  • Start 's ochtends. Van zodra je de eerste horde van jouw dag genomen hebt, kan je namelijk alles aan. 
  • Neem de fiets om naar de les te gaan en parkeer hem wat verder van de aula. 
  • Neem de trap in plaats van de lift. Sluit een weddenschap af met jezelf: raak je wat sneller boven dan de vorige keer?
  • Eet je elke week kebab, pizza, én frietjes? Elimineer een van jouw guilty pleasures en kies een avond voor een gezonde maaltijd.

Niveau 1

Voor studenten die geen vijf minuten meer moeten uithijgen als ze drie verdiepingen per trap hebben overbrugd. Ook voor die helden die al het verschil kennen tussen rijst en couscous.

  • Geef jouw eetgewoontes indien nodig een upgrade: start met een ontbijt, kies voor groenten of fruit als snack en drink veel water.
  • Start klein met een dagelijkse workout van enkele minuten. Een grabbel uit het online aanbod levert al snel workouts op van vijf, zeven of tien minuten.
  • Doe je workouts tijdens de reclameblokken of tussen studieblokken door. Je hoeft zelfs je kot niet uit: pushups of het trainen van been- en buikspieren kan ook in en rond de zetel.
  • Nood aan een personal coach? Sportapps zorgen voor verbale pompons bij elke oefening die je succesvol volbrengt.

Niveau 2

Voor wie geen last heeft van koudwatervrees en klaar is voor een duik in het sportaanbod. In de vakliteratuur ook 'normale student' genoemd. 

  • Ben je geen jogger? Ga dan niet joggen. Kies een sport die bij jou past, of dat nu waterballet, roller derby, yoga, badminton of hockey is. Tip voor wie spontaan rillingen krijgt bij het woord 'cardio': hoelahoepen is ook een sport.
  • Verschillende uniefs en hogescholen hebben een uitgebreid sportaanbod voor studenten. Maak er dan ook gebruik van. Probeer de eerste weken verschillende sporten uit, zo kom je makkelijk te weten wat je ligt.
  • Probeer een partner in crime te vinden. Spreek af dat jullie elkaar elke week mee zullen slepen naar de lessen, of hang er een 'straf' aan vast. Wie afhaakt, doet een week lang de afwas.