Ringland: ‘Plan-MER vervelend maar onze principes blijven overeind’
Bedenker Peter Vermeulen centraal op de foto Foto: rr

Volgens een rapport werkt Ringland verkeerstechnisch niet. Bedenker Peter Vermeulen betwist sommige uitgangspunten en een aantal elementen van de methodologie. Hij reageert ook positief. ‘Alvast zet het rapport de ontvlechting en de overkapping van de Ring niet op de helling.’

De diverse gemeentebesturen in de Antwerpse regio bestuderen momenteel een plan-MER dat het onderzoeksbureau TML maakte voor de mogelijke aanleg van de A102-R11bis. Die weg moet Ekeren (knooppunt E19/A12) via Wommelgem en Mortsel verbinden met Wilrijk (E19), een soort bypass voor de overvolle Antwerpse ring. In de marge daarvan bekeek TML ook de merites van Ringland. Het was voor het eerst dat de verkeerstechnische oplossing van dit burgerplatform in een officieel onderzoek van de Vlaamse overheid werd meegenomen.

De conclusies lezen ontnuchterend. Volgens TML – dat deze ochtend benadrukte dat het rapport nog niet definitief klaar is – werkt het concept van Ringland de files in de hand. Bedenker Peter Vermeulen wil de verkeersstromen scheiden in verschillende tunnelkokers. Volgens TML gaat het om een ‘onlogisch systeem’ dat ‘geen duurzame basis vormt voor de uitbouw van een goed hiërarchisch gestructureerd wegensysteem’. Volgens het studiebureau scoort het verkeerstechnisch (een flink stuk) slechter dan het Oosterweeltracé, de optie die de Vlaamse regering twee jaar geleden vastlegde.

Vermeulen geeft toe dat de conclusies van het rapport ‘vervelend’ zijn. Momenteel werkt hij aan een rits methodologische en inhoudelijke bemerkingen. Volgende week zal hij dat omstandige rapport publiceren. ‘Alvast laat TML de basisprincipes van Ringland ongemoeid. Dat gaat dan over de noodzaak om de Ring te overkappen. Bovendien sleden we voor om de Ring te ontvlechten waarbij het stedelijke en het doorgaande verkeer van elkaar worden gescheiden. Die optie krijgt zelf een goede beoordeling. In de workshop met de intendant zei iemand: eindelijk wordt er voor het eerst over die Ring zelf nagedacht.’

Het neemt niet weg dat TML over de verkeerstechnische oplossing van Ringland fundamentele vragen opwerpt. Vermeulen betwist een aantal uitgangspunten. ‘Het model is statisch en rijdt zichzelf vast, het rapport vertrekt van een stijging van het verkeer met twintig procent tegen 2020. Is dat zo? Vervolgens leidt ze af dat de door Ringland voorgestelde knooppunten de verkeerstoestroom niet aankunnen. Ons model heeft wel een goede hiërarchie. Wij garanderen een betere verkeersspreiding dan het Oosterweeltracé. Bijgevolg moeten we er beter uitkomen.’

Het ontwerp werd enkele weken geleden besproken met Ringland. Vermeulen betreurt dat de gemaakte opmerkingen het rapport nog niet hebben gehaald. Vermeulen wil alvast constructief blijven verder werken.