De Britse blogger Gary Thompson (26) is al jaren gepassioneerd door make-up: hij werkt als make-upartist en heeft met ThePlasticBoy een eigen beautykanaal op YouTube. Nu gaat hij in zee met L’Oréal en schrijft hij geschiedenis als de eerste man ooit in een reclame voor cosmetica.

Gary begon al op zijn vijftiende te experimenteren met make-up, maar hij verwijderde alle schmink voordat zijn ouders thuiskwamen. ‘Ik voelde me anders toen ik opgroeide omdat ik van make-up hield, terwijl mijn vrienden het altijd over voetbal en rugby hadden. Mijn voorliefde voor beauty dreef ons uit elkaar en ik voelde dat ik me anders voordeed dan ik ben’, zegt hij in de reclame.

‘Ik had altijd reinigingsdoekjes bij omdat ik bang was dat mensen me zouden veroordelen. Op een bepaald moment ben ik daarmee gestopt, het kon me niet meer schelen wat anderen van me dachten. Nu verstop ik me niet meer en ben ik helemaal mezelf ‘, klinkt het. Met deze getuigenis in de reclame voor de nieuwste lijn foundation wil Gary mannen en vrouwen aansporen om make-up te dragen hoe en wanneer ze dat willen.

‘Mensen kunnen het steeds meer accepteren dat ook mannen make-up dragen. Een paar jaar geleden waren we zelfs nog niet op en over seksualiteit. Vandaag zijn mensen blij voor iedereen en hoe die personen zich willen profileren.’

De reclame met Gary kadert in de YoursTruly -campagne van beautymerk L’Oréal. Naast hem zijn er nog 22 andere Britten die bekendheid verwierven via social media die hun band en ervaringen met make-up uitleggen.