September
THE ARTIST LIVE
Wat? In 2011 werd de film The artist bekroond met drie Golden Globes, zeven Bafta’s en vijf Oscars, waaronder die van ‘beste muziek’.
Ga luisteren ...
Een prestigieuze concertzaal gaat weer open: De Filharmonie neemt dit najaar haar intrek in de vernieuwde Elisabethzaal. Klassieke muziek klinkt ook op tal van andere speelplekken, van klein tot groot, van gespecialiseerd tot breed.
September
THE ARTIST LIVE
Wat? In 2011 werd de film The artist bekroond met drie Golden Globes, zeven Bafta’s en vijf Oscars, waaronder die van ‘beste muziek’.
Ga luisteren ...
September
THE ARTIST LIVE
Wat? In 2011 werd de film The artist bekroond met drie Golden Globes, zeven Bafta’s en vijf Oscars, waaronder die van ‘beste muziek’.
Ga luisteren want Brussels Philharmonic is al jaren dé specialist van live begeleiding van filmmuziek. En Ludovic Bources muziek voor The artist is een van hun paradepaardjes.
Waar & wanneer? Brussel, Flagey, 9>10/9.
MICHAELISKANTATEN
Wat? Collegium Vocale Gent begeeft zich op beproefd Bachterrein, met twee cantates gewijd aan de aartsengel Michael en de Trauerode.
Ga luisteren want Philippe Herreweghe brengt hiermee een prelude op het nieuwe theaterseizoen van NTGent en verkent een nieuwe locatie in zijn thuisstad: de Floraliënhal in het Citadelpark.
Waar & wanneer? Gent, Floraliënhal, 10/9.
MACBETH
Wat? De Munt opent het seizoen met Verdi’s Macbeth. Niet in de huiveringwekkende versie van Warlikowski uit 2010, maar in een nieuwe enscenering van neofiet Olivier Fredj.
Ga kijken want de regisseur ziet in Macbeth één grote nachtmerrie, vol angsten en fantasieën die in ieder van ons aanwezig zijn.
Waar & wanneer? Brussel, Muntpaleis vanaf 13/9.
COLLEGIUM 1704
Wat? Het Praagse barokorkest buigt zich over muziek van Monteverdi en Biber.
Ga luisteren want Bibers Missa Salisburgensis is overweldigend theatraal en Vaclav Luks laat ze klinken als imposante kathedraalmuziek.
Waar & wanneer? Brugge Concertgebouw 22/9; Antwerpen, De Singel 23/9.
GESUALDO
Wat? Italiaanse componist met twee moorden op zijn geweten. Zijn muziek klinkt als een ongepolijste diamant en schuwt de dissonanten niet.
Ga luisteren want Gesualdo’s Sacrae cantiones werden voltooid en aangevuld door dirigent en componist James Wood. Het Vocalconsort Berlin voert ze uit samen met Blindman-saxofoonkwartet.
Waar & wanneer? Mechelen, Sint-Romboutskathedraal, 24/9.
MARCO BEASLEY
Wie? Publiekslieveling Marco Beasley is opnieuw te gast in Musica Divina, een concertreeks in begijnhoven, kerken en abdijen in Mechelen en omgeving.
Ga luisteren want Beasley bezint zich over de vluchtigheid van het leven, in een gulle bloemlezing uit het zestiende-eeuwse vocale repertoire uit Italië.
Waar & wanneer? Hoogstraten, Begijnhofkerk, 25/9.
IGOR LEVIT
Wie? De Russische pianist Igor Levit is amper dertig, maar hij geldt al internationaal als een klasbak. Met een zwak voor Beethoven bovendien.
Ga luisterenwant bij Bozar brengt Levit, gespreid over vier avonden, een monument in het repertoire voor piano solo: de integrale sonates van Ludwig van Beethoven.
Waar & wanneer? Brussel, Bozar, 30/9, 1/10, 9/11 en 8/12.
B’ROCK
Wat? Vlaanderens jongste baroktrots, die deze zomer nog uitblonk in Glucks Alceste op de Ruhrtriënnale.
Ga luisteren want dit keer buigt B’Rock zich over een bijzonder vocaal werk van Vivaldi. Met La Senna festigiante schreef hij een ode aan de Franse koning Lodewijk XIV maar tegelijk ook een feestelijk boek van Venetiaanse kleurenpracht. Aftrap in Antwerpen.
Waar & wanneer? Antwerpen, De Singel 30/9.
Oktober
CONCERTGEBOUW-ORKEST
Wat? Wereldorkest bij zijn jaarlijkse passage in Brussel.
Ga kijken want Wagner, Mahler en Berg is op zich al een mooie symfonische affiche. Maar het Concertgebouw brengt ook zijn nieuwe chef Daniele Gatti mee en daardoor wordt dit concert extra spannend.
Waar & wanneer? Brussel, Bozar, 23/10.
REINBERT DE LEEUW
Wie? De éminence grise van de nieuwe muziek in Nederland, en ver daarbuiten, is dit najaar geregeld te gast in ons land.
Ga luisteren want op drie plekken speelt hij solo de wonderlijke pianomuziek van Satie. De Leeuws uitvoering op plaat ging in de jaren 70 de legende in vanwege de extreme traagheid.
Waar & wanneer? Antwerpen, De Singel, 1/10; Leuven, Gasthuisberg, 6/10; Gent, Handelsbeurs, 23/11.
DER FLIEGENDE HOLLANDER
Wat? Opera Vlaanderen situeert Wagners opera, over een spookschip en zijn vervloekte kapitein, in een gemeenschap die kampt met spirituele leegte en helemaal gefocust is op geldgewin.
Ga kijken want de Duitse regisseur Tatjana Gürbaca maakte eerder al een uitstekende Parsifal. Bij Opera Vlaanderen vormt ze een tandem met de jonge dirigent Cornelius Meister
Waar & wanneer? Opera Antwerpen, 20/10>4/11; Opera Gent, 15>23/11.
QUATTUOR POUR LA FIN DU TEMPS
Wat? De ijle broosheid van kamermuziek en de wreedheid van de oorlog botsen ongenadig in dit meesterwerk van Olivier Messiaen.
Ga luisteren want deze ijzingwekkende muziek is in goede handen bij Het Collectief, die ook een puike cd-opname op hun naam hebben. In deze semitheatrale voorstelling vertelt recitant François Beukelaers de ontstaansgeschiedenis van het werk.
Waar & wanneer? Leuven, Abdij van Park, 25/10; CC, Hasselt, 6/11; Antwerpen, Amuz, 11/11.
November
MAGDALENA KOZENA
Wie? De Tsjechische mezzosopraan is een integere artieste en publiekslieveling. Ze blinkt uit in het barokgenre maar zet ook graag haar roots in de verf.
Ga luisteren want dit seizoen zingt ze drie keer bij Bozar: in een oratorium van Vivaldi met het Venice Baroque Orchestra, in Franse barokmuziek met Le Concert d’Astrée en later in een gala-avond met Mahler Chamber Orchestra, in een programma met Tsjechische muziek.
Waar & wanneer? Brussel, Bozar, 8/11, 6/12 en 15/3/2017.
JOYCE & CECILIA
Wat? Vocaal feestje: Joyce DiDonato en Cecilia Bartoli komen binnen dezelfde week naar Brussel.
Ga luisterenwant beide diva’s brengen een stijlvol programma mee: de ene een boeket barokaria’s, de andere aria’s van Händel-heldinnen.
Waar & wanneer? Allebei in Bozar, Brussel. Joyce DiDonato & Il Pomo Doro, 17/11; Cecilia Bartoli & Les Musiciens du Prince, 23/11.
ELISABETHZAAL
Wat? De Filharmonie neemt haar intrek in de nagelnieuwe Koningin Elisabethzaal in Antwerpen.
Ga luisteren want het openingsconcert wordt een feestelijk moment, met dirigent Edo De Waart, cellist Truls Mork en de muziek van Strauss en Dvorak in een glansrol. En uiteraard ook het orkest, in volle bezetting.
Waar & wanneer? Antwerpen, Elisabethzaal, 25/11.
December
LE POEME HARMONIQUE
Wat? Het Franse ensemble brengt Leçons des tenèbres van Couperus, geschreven voor de donkerste dagen van de Goede Week.
Ga luisteren want met behulp van kostuums, gracieuze gebaren en kaarsverlichting weet Vincent Dumestre in dit programma een bijzondere sfeer te raken.
Waar & wanneer? Antwerpen, Amuz, 4/12.
DE GOUDEN HAAN
Wat? Een dromenverhaal, een politieke satire, een sprookje? Rimski-Korsakov schreef met De gouden haan een bijzonder werk dat maar zelden de opera-affiche haalt. De Munt zou er de vernieuwde zaal mee openen, maar door vertraging bij de werken speelt de voorstelling in de tent van het Muntpaleis.
Ga luisteren want Alain Altinoglu dirigeert zijn eerste opera als nieuwe muziekdirecteur van De Munt.
Waar & wanneer? Brussel, Muntpaleis, vanaf 13 december.
MEEZING-MESSIAH
Wat? Een van de meer originele kerstconcerten. Lokale koren sluiten zich aan bij Paul Dombrecht, Il Fondamento en het Vlaams Radio Koor. Ook het publiek wordt uitgenodigd om het beroemde Hallelujah mee stem te geven.
Ga luisteren (en meedoen)want zingen verbindt.
Waar & wanneer? Antwerpen, De Singel, 16/12; CC, Hasselt, 17/12; Gent, Bijloke, 18/12; Kortrijk, Schouwburg 20/12.
STILE ANTICO
Wat? Met twaalf zijn ze, zonder dirigent. Het Britse topensemble is dit seizoen in residentie in Bozar en zingt bij Amuz ongewoon kerstrepertoire.
Ga luisteren want met Sacred and profane verkennen ze de vage grens tussen religieuze en niet-religieuze muziek in de renaissance. A wondrous mystery focust op kerstliederen uit de renaissance, van onder meer Praetorius, Clemens non Papa en Lassus.
Waar & wanneer? Brussel, Kapellekerk, 6/10; Antwerpen, Amuz, 18/12.
STOCKHAUSEN
Wat? Een zeldzame uitvoering van Stockhausens Mantra, een hypnotiserende hymne voor twee piano’s en electronica.
Ga luisteren want pianist Pierre-Laurent Aimard haalde zijn kennis over dit werk bij de componist zelf. Voorafgaand aan het concert met Tamara Stefanovich en Marco Stroppa geeft hij een lezing.
Waar & wanneer? Antwerpen, De Singel, 14/12.