De ene spendeert er meer tijd en geld aan dan de ander, maar niemand van ons kan zeggen dat hij er absoluut geen aandacht aan schenkt. In zijn eerste globale reclamespot doet de Japanse modeketen Uniqlo ons nadenken over de drijfveren waarom we ons precies kleden zoals we doen.

Uniqlo werd een hype toen het bijna twintig jaar geleden startte met de verkoop van fleecetruien, maar intussen staat met de Franse ontwerper Christophe Lemaire iemand met een groot modegevoel aan het hoofd van de Japanse modeketen, dat wereldwijd winkels heeft.

In de winkels zelf vind je nog steeds een beetje van alles wat: modieuzere stukken hangen er in dezelfde rekken als hun thermisch ondergoed. Al grijpt de keten toch vooral terug naar de basisstukken, die door iedereen kunnen worden gedragen, maar dan op zijn of haar eigen manier.

En dat gevoel wil Uniqlo ook oproepen in hun eerste globale reclamespot, waarin een man te zien is die zich slowmotion beweegt over een plein. Terwijl wordt ingezoomd op de verschillende aanwezigen, vraagt een voice-over zich af op welke basis we onze outfits uitkiezen: op basis van het weer, onze stemming, ons doel die dag of vooral voor anderen?