‘De man die de mondharmonica liet huilen, tintelen en flirten’: buitenlandse media herdenken Toots Thielemans
Foto: ISOPIX

Toots Thielemans was ‘één van de enige muzikanten die een succesvolle carrière wist uit te bouwen als harmonicaspeler’, schrijft The New York Times. Zijn overlijden doet dan ook buiten de Belgische grens de emoties hoog oplaaien. Een overzicht.

Het was nog midden in de nacht toen in de Verenigde Staten Toots’ overlijden bekendraakte, maar meteen plaatsten heel wat kranten het nieuws bovenaan hun websites. The New York Times, The Washington Post, USA Today: allemaal besteedden ze uitvoerig aandacht aan de Brusselaar, die weliswaar al jaren in Amerika woonde.

The Washington Post eert de ‘roemrijke carrière’ van Thielemans, waarin de ‘jazz harmonica great onder meer samenspeelde met legendes als Miles Davis’. The New York Times bestempelt hem als ‘één van de enige muzikanten die een succesvolle carrière wist uit te bouwen als harmonicaspeler’.

Ook dichter bij huis, in het Verenigd Koninkrijk, besteedden media uitvoerig aandacht aan het overlijden van de Brusselse muzikant. The Guardian duidt hem als ‘één van ’s werelds beste harmonicaspelers’ en citeert producer Quincy Jones, bekend van zijn werk met Michael Jackson. Die ‘kan zonder enige twijfel zeggen dat Toots één van de grootste muzikanten van onze tijd is’.

Woordeloze dichter

In Nederland was Thielemans vooral bekend door de soundtracks van onder meer de televisieserie ‘Baantjer’ en van de film ‘Turks fruit’. De Nederlandse openbare omroep NOS benoemt hem als een ‘virtuoze artiest’, die naast zijn werk op de mondharmonica ook een ‘virtuoze fluit- en gitaarspeler’ was.

Voor De Volkskrant is Toots ‘de grootste woordeloze dichter van het heelal’. NRC Handelsblad omschrijft hem als ‘de man die de mondharmonica liet huilen, tintelen en flirten’.