‘Migranten in Calais gaan almaar brutaler te werk om in vrachtwagens te klimmen. Ze gooien brandende blokkades op de snelweg en bedreigen de chauffeurs met knuppels en messen. De Franse politie laat betijen.’ De transportfederatie Febetra luidt de alarmbel.

De beelden van honderden migranten die vrachtwagens in Calais bestormen, gingen een jaar geleden de wereld rond. Door een staking in de ferryhaven waren er lange wachttijden ontstaan en maakten migranten van de gelegenheid gebruik om aan boord te klimmen. Die lange files zijn er nu niet meer. Ook de beveiligde zone van Eurotunnel is uitgebreid. ‘Maar het gevolg is dat migranten veel driester zijn geworden’, zegt Philippe Degraef, directeur van de federatie van Belgische transporteurs (Febetra). 
‘Elke nacht gooien ze alles wat ze kunnen vinden – hout, autobanden, ... – op de snelweg A16 richting Calais en steken die blokkades in brand, waardoor een chauffeur wel moet stoppen. Dan komen ze tevoorschijn met messen, stokken en knuppels, bedreigen de chauffeurs  en dwingen hen  de laadruimte van hun truck te openen.’

De  blokkades zijn al een tijdje een beproefde tactiek, maar volgens de transportsector is de toestand in Calais nu echt onhoudbaar geworden. Febetra heeft vorige week officieel aan de ministers Jan Jambon (N-VA, Binnenlandse Zaken) en Didier Reynders (MR, Buitenlandse Zaken) gevraagd de problemen bij hun Franse collega’s en bij Europa aan te kaarten. ‘Wij hebben de indruk dat de Franse ordediensten laten betijen. Dat kunnen wij niet langer aanvaarden.’

‘Door de grote terreurdreiging zet Frankrijk zeer veel agenten in voor grenscontroles. Daardoor is Calais geen prioriteit meer. De transportsector is er het slachtoffer van’, zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen. ‘Nederlandse collega’s opperden al dat het leger in Calais moet worden ingezet. Ik weet niet of dat de oplossing is, maar het toont  hoe radeloos we zijn. Ik vrees  dat er eerst een dode  moet vallen voor iemand dit probleem weer ernstig neemt.’

Van nul herbeginnen

Door het gevaar weigeren steeds meer chauffeurs nog naar het Verenigd Koninkrijk te rijden en verleggen steeds meer transportbedrijven hun focus. ‘Zij lopen daar niet graag mee te koop’, zegt Verkinderen. ‘Voor een West-Vlaams transportbedrijf dat 80 procent van zijn omzet haalt uit ritten naar de UK, betekent dat zo goed als van nul herbeginnen. Bedrijven voor wie de Britse markt maar 10 procent van hun omzet uitmaakt, kunnen het verlies van die markt makkelijker opvangen.’ 

Intussen wordt ook de toestand in de ‘jungle’ van Calais er met de dag erger op. Enkele maanden geleden liet de Franse overheid een deel van het kamp ontruimen, maar de migranten vertrokken niet. Volgens de hulporganisaties L’Auberge des migrants en Help Refugees verblijven er nu al 9.000 mensen op een veel kleinere oppervlakte en komen er nog elke dag bij. De Franse overheid houdt het officieel op 4.500.