Nieuwe regels in het wielrennen: minder renners, minder motards
Foto: pn
Het wielrennen in België wordt drastisch hertekend. Het aantal renners en motards wordt beperkt tijdens zo’n 600 na­tionale wedstrijden.

Dit nooit meer, dat was het gevoel op 28 mei. Bij een incident met motards in de Baloise Belgium Tour kwamen toen zeventien renners ten val. Lotto Soudal-renner Stig Broeckx (26) was er het ergst aan toe. Hij bevindt zich, twee maanden na de valpartij, nog altijd in een vegetatieve coma.

Na het ongeval riep minister van Werk Kris Peeters (CD&V) – zelf een wielerliefhebber – een delegatie van de wielerwereld samen en nu heeft de raad van bestuur van de Belgische wielerbond een pak veiligheidsmaatregelen klaar.

Er komt een limiet op het aantal renners. Bij de beloften en profrenners mogen nog maximaal 175 renners meedoen in plaats van zo’n 200. Ook bij de junioren en nieuwelingen wordt het aantal teruggeschroefd. Daarnaast wordt ook geknipt in het aantal motards. In wedstrijden waar renners op een afgesloten circuit rijden dat korter is dan 25 kilometer, mag geen enkele motard met mobiele seingevers nog meerijden. 

De nieuwe norm geldt voor zowat 600 nationale wedstrijden. ‘Denk aan de Belgische kampioenschappen of de Ronde van Vlaams-Brabant of Oost-Vlaanderen. Daar zitten ook nog een aantal interclubwedstrijden en kermiskoersen bij’, zegt Philippe Mariën, veiligheidscoördinator bij de Belgische wielerbond. Voor echte klassiekers als de Ronde van Vlaanderen of de Omloop Het Nieuwsblad zijn de beperkingen er nog niet. Die wedstrijden vallen onder de internationale regels van de Internationale Wielerunie (UCI).

Preventieadviseur

Minister Peeters kondigt ook aan dat elke wielerploeg een preventieadviseur moet hebben. ‘Dat zijn professionals die getraind zijn om risico’s in kaart te brengen en aan te pakken.’

Zo’n adviseur is eigenlijk verplicht, zegt Peeters. ‘In ondernemingen met minder dan twintig werknemers mag dat de werkgever zelf zijn. Ik ben er zeker van dat de Belgische wielerwereld hier alle baat bij heeft’, aldus de minister.

Roadbook

De laatste maatregel is een roadbook: een schema van de rit waar alle gevaarlijke punten op staan. Dat roadbook is er nu al, maar het moet veel gedetailleerder. ‘Denk aan info over spooroverwegen, wegversmallingen of uitwegen voor motards’, zegt Mariën.

De nieuwe maatregelen werden begin juli ingevoerd. De Belgische wielerbond verwacht dat een aantal regels op termijn ook voor grote klassiekers zal gelden.