Take Eat Easy stopt met leveren
Foto: takeateasy.be

Het is niet meer mogelijk om een maaltijd te bestellen op de website van de koerierdienst Take Eat Easy. De Brusselse start-up, tot nu in twintig steden in binnen- en buitenland actief, zoekt onmiddellijk een overnemer. Het bedrijf is nog niet in staat om met de opbrengsten de kosten te dekken en heeft geen nieuw kapitaal kunnen inzamelen voor een derde investeringsronde.

‘Onze laatste levering’, luidt het op de homepage van Take Eat Easy. Het bedrijf ziet zich gedwongen tot ‘een gerechtelijke herstructurering’ en stuurt zijn fietskoeriers niet meer op pad om maaltijden van restaurants te leveren bij mensen thuis. Als Take Eat Easy geen overnemer vindt, stopt het verhaal.

Nochtans was er volgens het initiatiefneemsters Adrien en Chloé Roose. nog rek op de groei. ‘Het voorbije jaar hebben we een maandelijkse groei gekend van meer dan 30 procent. We hebben de kaap van één miljoen bestellingen gerond, ons portfolio van deelnemende restaurants uitgebreid van 450 naar 3.200 en ons cliënteel van 30.000 naar 350.000.’

Voorbeeld voor start-ups

Take Eat Easy werd tot voor kort gezien als het schoolvoorbeeld van een succesvolle start-up. Het bedrijf werd in september 2013 opgericht in Brussel, na een passage bij de Waalse incubator Nest’Up. In 2015 kon de start-up 16 miljoen euro ophalen in twee operaties, onder meer bij de Duitse incubator Rocket Internet en bij de Engelse investeringsfondsen DN Capital en Piton Capital. Daarmee financierde het bedrijf zijn razendsnelle expansie in binnen- en buitenland. Steden in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje moesten eraan geloven. Sinds dit jaar bedienfr Take Eat Easy naast Brussel, ook Antwerpen, Gent en Luik. Het personeelsbestand groeide van 10 naar 160 personen.

Take Eat Easy moest afrekenen met sterke concurrentie. Zo verovert Deliveroo, een Britse start-up die sinds ongeveer een jaar in België actief is, meer en meer terrein. Le Soir noemt als mogelijke overnemers het Franse Foodora en het Duitse GeoPost. Reuzen als Uber en Amazon willen zich ook in het segment van de maaltijdleveringen storten.