De Europese Commissie start een nieuwe aanklachtprocedure tegen machtsmisbruik door Google. Dit keer ligt de zoekadvertentiedienst AdWords onder vuur.

Volgens de EU-commissaris voor Concurrentie, de Deense Margarethe Vestager, misbruikt Google zijn marktdominantie om zijn zoekdienst AdWords te bevoordelen. Online winkelketens en telecom- of mediabedrijven worden door Google onder druk gezet om alleen AdWords te gebruiken, luidt het. Zo belemmert Google de toegang tot de markt voor concurrerende zoekmachines. 
Onderzoek door de EU-administratie heeft volgens Vestager uitgewezen dat Google in sommige gevallen exclusiviteitscontracten oplegt of andere klanten verplicht tot een vooraf vastgelegd gebruik van AdWords. Op dit moment heeft Google maar liefst 80 procent van deze markt in handen.

Ook al onderzoek naar Android
De nieuwe klacht komt bovenop een al lopende procedure van de EU-Commissie tegen de eigen shoppingzoekmachine van Google. Het gaat om een zoekdienst die het aanbod van winkels of producten vergelijkt. Het is niet altijd in het belang van de consumenten dat de eigen shoppingdienst van Google altijd bovenaan de lijst met zoekresultaten prijkt, meent Vestager.
In april is de EU ook een inbreukprocedure gestart tegen het Android-besturingssysteem van Google. Fabrikanten van smartphones die op Android draaien zouden door Google verplicht worden om de apps van Google te bevoordelen of zelfs automatisch vooraf te installeren.
De Amerikaanse internetreus heeft tot september de tijd om een eerste antwoord op de nieuwe aanklacht te geven.