Ahold en Delhaize verkopen 86 winkels in VS
De verkoop van de winkels k Foto: BELGA

Supermarktketens Ahold en Delhaize zetten 86 van hun winkels in de VS in de etalage. De operatie is noodzakelijk om de fusie van de twee ketens goedgekeurd te krijgen door de Amerikaanse mededingingsautoriteit FTC.

Wat meteen opvalt is het feit dat Delhaize meer winkels moet verkopen dan Ahold. Delhaize, dat in de VS opereert onder de noemers Food Lion en Hannaford, verkoopt in totaal 71 winkels, Ahold verkoopt 15 van zijn Martin’s-, Giant - en Stop & Shop - winkels. Zo gaan 38 Food Lions in Delaware, Maryland en Virginia, de hoofdmoot van de winkels die Delhaize verkoopt, over in handen van de lokale speler Weis Markets. Voor Ahold is de grootste verschuiving de verkoop van 10 Martin’s - vestigingen in Virginia aan Publix, een supermarktketen met hoofdzetel in Florida.

‘Dat Delhaize meer winkels verkoopt, komt door het feit dat Delhaize meer vestigingen dan Ahold heeft in die regio’s waar de mededingingsautoriteiten een overlap vaststelden tussen de vestigingen van beide ketens’, zegt Delhaize-woordvoerder Nicholas Van Hoecke. ‘Op basis van de locatie en de grootte van de winkels is getracht een evenwicht te bereiken.’ De verkochte Delhaize-winkels zijn volgens Van Hoecke te vergelijken met een grote Delhaizevestiging in ons land: gemiddeld 2.200 vierkante meter groot.

De FTC legde als voorwaarde op dat de winkels niet alleen verkocht moeten worden, maar eist ook dat de winkels open blijven om zo de vrije concurrentie tussen de verschillende retailspelers te kunnen garanderen. De vestigingen komen in handen van min of meer lokale spelers als Albertson’s, Supervalu, Weis Market en Saubel, een keten van 300 winkels die nog steeds in familiale handen is. ‘De overnemers zijn niet de Wal-Marts van deze wereld, maar in de VS gelden zij als solide spelers,’ zegt ING-analist Matthias Maenhaut.

Volgens Maenhaut is de opgelegde verkoopoperatie voor Ahold en Delhaize positief uitgedraaid. ‘Bij een gedwongen verkoop is de kans dat je daar geld aan verdient, klein’, klinkt het. ‘Positief aan deze operatie is dat er minder winkels moeten worden verkocht dan eerst werd gedacht. Bovendien zijn het veelal kleinere vestigingen die de deuren sluiten, waardoor het winstverlies voor de groep beperkt blijft.’ Wat de verkoop opbrengt, communiceren de beide ketens nog niet. Ahold en Delhaize voeren de nu aangekondigde verkoop alleen uit als ze daadwerkelijk mogen fuseren. De concerns herhaalden donderdag de verwachting dat de fusie nog deze maand kan worden afgerond.