REVIEW. SX: Futuristische Lorelei
Foto: Geert Van de Velde

Futuristische r&b, 21ste-eeuwse folk, elektronische gospel: noem de muziek van SX wat je wilt, maar duidelijk is dat de band aan het vervellen is. De groep rond Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet, aangevuld met Sebastiaan Van den Branden van Amatorski op toetsen en drummer Christophe Claeys (Magnus, Amatorski), zoekt het vandaag in donkere, uitgepuurde elektronica.

Diepe zoemtonen van ‘Under the skin’ deden de plankenvloer van Klub C uit zijn klinknagels trillen. ‘Hurts’ zoog zich op en neer tegen een vreemdsoortige, bezwerende elektronische puls. Callebaut, met haar zilveren catsuit met doorschijnende cape had ze iets van een futuristische Lorelei, plaatste er wulpse dansbewegingen rond die gestyled leken door FKA twigs.

Hun nieuwe geluid is onderkoeld en sexy, maar ook traag en hoekig. Hij ligt minder makkelijk in het gehoor dan de dromerige, soms epische elektropop van ‘Black video’ en ‘The future’. Dat had zo zijn effect op het al vermoeide festivalpubliek, dat langzaamaan uit de tent wegsijpelde. Nog wat sleutelen en dit is een topshow.

REVIEW. SX: Futuristische Lorelei
Foto: Geert Van de Velde