Tegen eind 2017 overal nieuwe vertrekprocedure treinen
(Archiefbeeld) Foto: Photo News

De nieuwe vertrekprocedure voor de treinen, waarbij die pas zullen vertrekken nadat alle deuren gesloten zijn, wordt vanaf het tweede kwartaal van 2017 ingevoerd en moet zes maanden later overal van kracht zijn. De kostprijs voor de NMBS bedraagt ongeveer 4,7 miljoen euro. Dat heeft minister van Mobiliteit François Bellot geantwoord op vragen van David Geerts (sp.a) en Jef Van den Bergh (CD&V).

Bij de spoorwegen zijn er al langer plannen voor een nieuwe vertrekprocedure. De bestaande procedure leidt soms tot verwarring en gevaarlijke situaties. Momenteel blijft de deur van de treinbegeleider namelijk nog open tot de trein vertrekt. Omdat de trein elk moment in beweging kan komen, mag de treinbegeleider niemand meer laten opstappen, ook niet meer door zijn geopende deur. Dat leidt soms tot incidenten met laatkomers, omdat het af en toe nog een tijdje kan duren alvorens de trein effectief vertrekt. De treinbestuurder moet immers wachten tot het sein op groen staat.

In Dendermonde wordt een nieuwe procedure uitgetest. Daarbij wordt eerst het groene sein afgewacht. Zodra dat er is, geeft de treinbegeleider het fluitsignaal, stapt op en sluit alle deuren. Dan laat hij de machinist weten dat hij kan vertrekken.

De communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder verloopt via een combinatie van een publiek en een privaat gsm-netwerk. Zo communiceert de treinbegeleider via het publieke gsm-netwerk met het ondersteunende IT-systeem. De communicatie tussen dat IT-systeem en de treinbestuurder verloopt dan weer via het eigen gsm-netwerk van Infrabel (GSM-R).

Volgens minister Bellot is de implementatie van de nieuwe procedure voorzien in het tweede kwartaal van 2017. In de zes maanden nadien wordt het systeem uitgerold over het hele netwerk.

“De NMBS zegt nog geen problemen te hebben vastgesteld die niet konden opgelost worden”, aldus Bellot. De NMBS en Infrabel hebben intussen ook zes risico-analyses uitgevoerd. Die analyses zitten mee in het veiligheidsdossier dat wordt overgemaakt aan de Dienst voor Veiligheid en Operabiliteit van de Spoorwegen (DVIS). Dat DVIS moet een eensluidend advies geven voor de nieuwe vertrekprocedure in gebruik kan worden genomen.

(belga)