Cannes Lions 2016: een grand cru jaar voor de Belgen
Stardust For Bowie viel in Cannes in de prijzen Foto: rr
Vooraf werden geen gouden bergen voorspeld voor de Belgen, maar de editie 2016 werd een voor de Belgische reclamebureaus een van de succesvolste ooit, met onder meer een berg onderscheidingen voor ‘Stardust for Bowie’ van DDB en brons voor Duval Guillaume in ‘Film’, toch nog steeds de koninginnencategorie.

Met een totaal twee gouden, vier zilveren en 17 bronzen leeuwen, staat België veertiende in de ranglijst van creatiefste landen. De bekroonde campagnes zijn:

De kannibaal is DDB met een keer goud, drie keer zilver en vier keer brons met ‘Stardust for Bowie’ (Studio Brussel) , ‘Epicgram’ (B-Classic), ‘City Light’ (Audi) en ‘Simplified Stories (Alzheimer Liga).

Daarna volgen Duval Guillaume (een keer goud en twee keer brons), Famous (drie keer brons), Air (drie keer Brons), These Days (zilver), LDV (twee keer brons) en Publicis (brons).

De winnende Belgische campagnes op een rij:

Goud:

  • ‘Stardust for Bowie’ – DDB – Studio Brussel
  • ‘Waiting Lines’ - Duval Guillaume – Reborn to be alive

Zilver:

  • ‘Stardust for Bowie’ – DDB – Studio Brussel
  • ‘Simplified Stories’ – DDB – Alzheimer Liga
  • ‘Breakvertising’ – These Days - Royco

 

Brons:

  • ‘Stardust for Bowie’ – DDB – Studio Brussel
  • ‘City Light’ – DDB – Audi
  • ‘Epicgram’ – DDB – B-Classic
  • ‘Week of Sight- Famous’ – Eyescare
  • ‘#dining for Brussels’ – Famous – De Tijd
  • ‘Drawing Robot – Famous – De Tijd
  • ‘Call Brussels’ – Air – Visit Brussels
  • ‘Stardust for Bowie’ – DDB – Studio Brussel
  • ‘Waiting Lines’ - Duval Guillaume – Reborn to be alive
  • ‘Real Views’ – Publicis – Renault
  • ‘No Filter’ – Happiness – Unicef
  • ‘Win a breast reconstruction’- Benetiet

Commentaren van Belgische winnaars en juryleden en hun eigen internationale favorieten vindt u hieronder