De nieuwe lichting van de reclame
Ook Iggy Pop probeerde dit jaar (even) de show te stelen tijdens Cannes Lions Foto: photonews
Van de oudere, gevestigde waarden in de Belgische reclame, zijn een aantal namen zelfs tot het collectieve bewustzijn doorgedrongen. Vooral omdat ‘s mans naam niet zelden ook de naam van het bedrijf was – of ìs: (André) Duval, Guillaume (Vanderstighelen) of (Jens) Mortier (Brigade). Maar, hoewel er zich dit jaar in Cannes net iets minder aanstormend Belgisch talent aandient dan de vorige jaren, zijn er toch een aantal nieuwe namen om in het oog te houden in Cannes.

'Gelegenheidsteam met hoge verwachtingen’

Chiara Scherpereel en Jolien Elegeert vertegenwoordigen België tijdens de Young Lions, een soort van ‘wereldkampioenschap reclamemaken’ voor jonge creatieve teams. Beiden studeerden af aan het Gentse Luca Arts. Jolien werkt al enkele jaren en heeft al behoorlijk wat bekroond creatief werk in de prijzenkast staan, Chiara kwam pas vorig jaar de neus aan het venster steken. Ze werken allebei bij Famous en verdienden hun trip naar Cannes na preselecties waarbij hun – fictieve – campagne voor Donald Muyle en Dovy Keukens werd werd uitverkoren .

Elegeert: 'Eigenlijk vormen Chiara en ik geen vast team bij Famous. Maar we wilden allebei heel graag een gooi doen naar deelname aan de Young Creatives wedstrijd. En aangezien mijn vaste teampartner te oud is om te mogen meedoen, besloten Chiara en ik een gelegenheidsteam te vormen.'

'Ik heb reclamevormgeving gestudeerd aan Luca in Gent. Tijdens m’n laatste jaar kregen m’n klasgenote Nena Daldini en ik een stage aangeboden bij Publicis Brussels. Geert De Rocker, dit jaar jurylid in Cannes was toen een van onze stagebegeleiders. We wonnen toen de Michael Leen award, een wedstrijd voor afstuderende reclamestudenten, en we mochten al meteen naar Cannes. Vervolgens konden we beginnen bij Mortierbrigade. Tijdens die intense maanden bleek dat Nena en ik toch niet elkaars dreamteam-partner waren, en onze wegen scheidden. Daarna heb ik een hele poos alleen gewerkt bij Famous. Daar werk ik nu sedert anderhalf jaar samen met Art Director Luc Shih.'

'Het werk waar ik tot nu toe het meeste trots op ben, zijn mijnn creaties voor Ketnet, en mijn sms-spot voor De Lijn. Ketnet Stambos is misschien niet de grootste prijzenpakker maar wel een campagne die heel veel impact heeft gehad bij de doelgroep. Deze campagne heeft brons op CCB gewonnen en Brons bij de Best of Activation Awards. Op de Trouwe sms’er-campagne ben ik best wel trots op omdat het eens iets anders is. Deze campagne heeft een zilveren Best of Activation gewonnen.'

Scherpereel: 'Ik ben pas vorig jaar afgestudeerd. Aan Luca, net als Jolien. Ons pad loopt nogal gelijk, eigenlijk. Net als Jolien, maar enkele jaren later, deed ik een stage bij Publicis, en werd daar begeleid door Creatief Directeurs en Cannes juryleden Tom Berth en Geert De Rocker.'

'De eerste maanden bij Publicis werkte ik samen met Lina Akbarzadeh, een klasgenoot. Nadien ben ik in m’n eentje nog wat blijven hangen bij Publicis. In september vorig jaar ben ik aangenomen bij Publicis, en sedertdien werk ik alleen. Een portfolio heb ik in die tijd nog niet kunnen uitbouwen, maar ik hou alvast de vingers gekruist voor de gelegenheidssamenwerking met Jolien.'

PROFIEL

Jolien Elegeert

Job: Copywriter
Aan de slag in de reclame sedert: 2013
Aantal Cannes deelnames: 2
Creatieve Prijzen: Michael Leen Award, verschillende CCB Awards, goud en zilver tijdens de Best of Activation Awards, selectie Young Creatives
Maakte werk voor: De Lijn (onder andere ‘Stressmannetje), Ketnet, Electrabel, NMBS
Werkte bij: Publicis, Mortierbrigade, Famous
Huidig bureau: Famou

Het beste dat ik al zag in Cannes, dit jaar: 'We zijn nog maar net gearriveerd, en tot vrijdag hebben we onze handen vol met de wedstrijd – héél veel werk zullen we dus niet kunnen bekijken.'

Chiara Scherpereel

Job: Art Director
Aantal Cannes deelnames: 1
Creatieve Prijzen: Nog geen
Maakte werk voor: NMBS, Hyundai
Werkte bij: Publicis, Famous
Huidig Bureau: Famous

'Leren door een keer niét te winnen’

Morgan Choppinet en Toon Vanpoucke kwamen in 2014 binnen door de grote poort. Pas afgestudeerd aan het Gentse Sint-Lucas (of ‘Luca School of Arts’, zoals de school tegenwoordig heet), brachten ze tijdens hun eerste jaar drie bronzen ‘Lions’ mee naar huis voor BBDO en adverteerder JC Deacux. Het leeuwenaandeel van de Belgische oogst, dat jaar. Het jaar daarop deden ze nog beter, met meervoudig brons en zilver voor dezelfde klant. Hun parcours verschilt wel enigszins van dat van hun Gentse schoolgenoten.

Vanpoucke: 'Wij wonnen al een stage bij Famous, nog voor onze eigenlijke stageperiode tijdens onze studie was aangebroken. Daardoor werden we er iets vroeger dan de anderen aan het diepe eind ingegooid. En dat heeft ons veel bijgeleerd.'

Choppinet: 'Er wordt "in het echt" nog harder gewerkt dan op school, de klanten zijn moeilijker, de deadlines onverzettelijker… Maar vanaf dat moment wisten we wel "dit is het". We hebben het geluk gehad dat onze eerste job, eigenlijk een low budget opdracht voor het medianetwerk JC Decaux meteen in de prijzen viel. We zaten meteen op een rollercoaster.'

Vanpoucke: 'Maar we kunnen niet genoeg benadrukken hoeveel we te danken hebben aan onze creatief directeurs. We zijn bij BBDO fantastisch begeleid en gecoachet. Wij wisten trouwens ook meteen dat we wél ons goede teammaatje te pakken hadden. We hebben sedert die eerste opdracht nooit getwijfeld aan elkaar en dat gaat ook niet meer gebeuren.'

Dit jaar werd hun ‘slechtste mailing ter wereld’, alweer voor Decaux, niét gehonoreerd. Voor het eerst sedert het verlaten van de schoolbanken, blijft het team tijdens de Cannes Lions met lege handen achter. 'En toch', zegt Vanpoucke enkele uren na de bekendmaking, 'is dìt de uitslag waarvan we het meeste geleerd hebben.'

'Het nieuws is nog vers, natuurlijk, en misschien zitten ik nog in een rouw- of verwerkingsproces. Maar ik wéét waarom we niet gewonnen hebben. Dat zie ik eigenlijk meteen als ik het concurrerende creatieve werk in onze categorie ‘Promo & Activation’ bekijk.'

Choppinet: 'En vooral ook ideeën die op één of andere manier een positieve of constructieve invloed hebben op het leven van mensen. Het Dot saves Lives idee, dat ik vorig jaar zag, is voor mij een lichtend voorbeeld. De traditionele hindi-stip op het voorhoofd van Indiase vrouwen werd toen ingezet als aan patch om het iodinetekort bij miljoenen Indiaase vrouwen en kinderen te bestrijden.'

Vorig jaar zei jij, Morgane nog: 'Wat wij maken is vooral het resultaat van enthousiasme en een soort van wilde creativiteit met veel output. Dat ligt ons goed, op dit moment. Je moet niet per se slìm zijn om creatief te zijn.'

Choppinet: 'Nu is de situatie wat anders, denk ik. We moeten nu meer streven naar slimmere en directere creaties. Maar we staan nog volledig achter onze inzending van dit jaar, hoor, alleen waren anderen beter.'

Vanpoucke: 'Eigenlijk zijn we blij met dit resultaat. Niet omdat we niet graag winnen, maar omdat het een goeie wake-up-call is. Je kan niet blijven winnen. En we weten waaròm we niet hebben gewonnen. Daar kunnen we alleen maar beter van worden.'

Hoe vergaat het eigenlijk een junior team, dat al bij z’n afstuderen zoveel prijzen wint. Krijg je dan nog wel de kans om nog even ‘kind te blijven’ in de reclame?

Vanpoucke: 'Neen, dat lukt niet echt meer. De druk ligt al meteen hoog. Maar het is niet zo dat de mensen bij BBDO verwachten dat we élk jaar winnen. We hebben daarnet al een telefoon gekregen van onze creatief directeur, die ons meteen liet weten dat we het ons vooral niet moesten aantrekken en dat we al "zoveel gewonnen hebben".'

PROFIEL

Toon Vanpoucke en Morgane Choppinet

Job: Copywriter en Art Director
Aan de slag in de reclame sedert: 2014
Aantal Cannes deelnames: 3
Creatieve Prijzen: Best of Activation Awards, Merit Awards, Eurobest, Epica Awards, Caples Awards, zilver en brons tijdens de Cannes Lions
Maakten werk voor: JC Decaux, Gaia, Ethias, Douwe Egberts, Scarlet
Bureaus: Famous, BBDO
Huidig bureau: BBDO

Het beste dat we al zagen in Cannes, dit jaar: 'Het strafste dat we hier al zagen, was een seminarie. “Sex, Lies and Advertising”, gepresenteerd door Madonna Badger, ceo van het bureau Badgers & Winters.'