DDB Brussels is de grote Belgische slokop tijdens deze Cannes Lions. Een dag voor het einde van het festival mag het bureau pronken met meervoudig goud, zilver en brons. Een mooie campagne voor de Vlaamse Alzheimer Liga won zilver in de categorie Print & Publishing, maar de ‘Stardust for Bowie- campagne is het prijsbeest met twee keer goud en een keer zilver.

De campagne Stardust for Bowie, gemaakt door het team van creatief directeurs Peter Ampe en Odin Saillé, werd onder meer bekroond voor de snelheid waarmee werd gereageerd op het overlijden van David Bowie. Tijdens een ‘creative battle’, eerder deze week, tijdens de Cannes Lions, waarin Belgische en Nederlandse teams hun creaties tegen elkaar in de ring zetten en verdedigen, werd bij die executiesnelheid dan weer een kanttekening geplaatst.

‘Hoe het mogelijk was, dat die hele campagne zo snel (binnen de vierentwintig uur, red.) online was’ wilde iemand van het Nederlandse team weten. 'Omdat we voor internationaal bekende figuren met een hoge sterftekans al een campagne hebben klaarliggen, natuurlijk' , antwoordde Saillé. Maar die ripostering was ironisch bedoeld, zo blijkt enkele uren later.

Saillé: 'Natuurlijk hadden wij die campagne niet klaarliggen. Ze was een spontane reactie op een gebeurtenis die ons beroerde, en we hebben gereageerd met het hart en vanuit de buik. Bij het overleden van Prince, een poos later, hebben we trouwens niets gedaan.'

Omdat twee keer op rij overkill was geweest?

Saillé: 'Neen, gewoon omdat we minder hadden met de artiest Prince dan met Bowie.'

Bowie overleed op 10 januari, het overlijden werd bekendgemaakt door z’n zoon op 11 januari en de campagne verscheen de 12de. Jullie hadden geen lijstje gemaakt van rocksterren die mogelijks binnenkort het loodje zouden leggen?

 Ampe: 'Maar neen. Het hele team heeft gewoon keihard doorgewerkt. En er is nachtwerk aan te pas gekomen…'

De campagne is een eerbetoon aan Bowie. Maar wel een met een commerciële signatuur. Was het een mooiere campagne geweest indien het commerciële doel voor Studio Brussel achterwege was gebleven. Een pure, ongesigneerde tribute, vanuit het hart.

Ampe: 'De signatuur is discreet. Als je de campagne bekijkt, als je naar de site gaat, zal je zien dat Stubru daar zeer discreet anwezig is, en zich vooral gedraagt als een enabler voor mensen om hun verdriet te uiten en te delen wat Bowie en z’n muziek voor hen betekenden.'

Saillé: 'Ik vind het trouwens ook honderd procent relevant om deze campagne te ondertekenen met Studio Brussel. Hun baseline is al vijftien jaar Life is Music, en daar sloot dit idee perfect bij aan.'

Naast de ‘Stardust for Bowie’ viel ook Simplified Stories erg in de smaak bij de festivaljury.

Voor de Vlaamse Alzheimer liga bracht DDB de biografie van Stromae opnieuw uit, in een vereenvoudigde versie.

Ampe: 'Onderzoek heeft uitgewezen dat Alzheimerpatiënten minder snel aftakelen als ze blijven lezen. Lezen helpt. Maar lezen, een verhaallijn, een plot volgen, is ook een van de eerste dingen die moeilijk worden voor een Alzheimerpatiënt. En dus hebben we de biografie van Stromae vereenvoudigd. Het boek werd herschreven door een copywriter van DDB, die daarvoor al gepassioneerd was door aforismen en herformulering. Het boek werd ook echt uitgegeven, we werkten daarvoor samen met uitgeverij Borgerhoff-Lamberigts.'

Het aantal locaties, complicaties en personages per pagina werd gereduceerd. Als er bijvoorbeeld sprake was van Stromae die samen met z’n manager en nog iemand naar New-York vloog voor enkele optredens in New-York, dan werd dat ‘Stromae heeft twee keer opgetreden in New-York’.

Saillé: 'De rest van de informatie werd visueel meegegeven, met behulp van foto’s.'

Wat is het beste werk dat jullie hier zagen?

Ampe: 'The Next Rembrandt, een Nederlandse campagne voor ING, waarbij met behulp van data, technologie en 3D printing een "nieuw schilderij van Rembrandt" werd gecreëerd.'

Saillé: 'Ik vond Brewtroleum heel sterk. Voor die campagne bedachten het Nieuw-Zeelandse biermerk DB Export en z’n bureau dat je uit de afvalproducten bij bierproductie (de gebruikte biergistmassa, red.) biodiesel kan produceren. Daar maakten ze vervolgens een campagne mee: "drink more beer and save the planet".'