'Foto's op Facebook worden vervangen door belevingen'
Foto: photonews
Virtual Reality is een hot topic tijdens de Cannes Lions. Bedrijven als Google, Samsung en Youtube nemen de festivalgangers mee op spectaculaire en adembenemende virtuele trips. Maar zelfs de meest adembenemende virtuele- of 360° geeft ons nauwelijks een voorproefje van waar Virtual Reality en Artificial Intelligence ons de komende 20 jaar naartoe zullen leiden, volgens Kevin Kelly, auteur en mede-oprichter van Wired.

De technologie en de veranderingen waar ze ons heen zal leiden, zijn onvermijdelijk, zegt Kelly. En ze zullen in revolutie teweegbrengen in de manier waarop we communiceren, leren, kopen en samenwerken.

Het ‘internet of information’ is razendsnel en onvermijdelijk op weg om een ‘internet of experiences’ te worden. Ervaringen, worden een nieuwe ‘currency’. Sociale media zullen niet meer om likes draaien, maar om beleving. We zullen geen foto’s meer posten op Facebook, maar belevingen, we zullen belevingen uitwisselen en kopen.

Volgens Kelly bevinden we ons in het hart van een tweede industriële revolutie. Tijdens de eerste ging het over ‘Artificial Power’, artificiële kracht: ‘neem ‘x’, voeg elektriciteit toe en je krijgt ‘y’. Voeg aan een handgedreven waterpomp elektriciteit toe en de mogelijkheden verduizendvoudigen. Vandaag gaat het niet meer over artificiële power, maar over artificiële intelligentie. De nieuwe formule luidt: ‘neem ‘x’, voeg ‘intelligentie’ toe, en je krijgt ‘y’.

Mark Zuckerberg, zegt Kelly, is ervan overtuigd dat binnen vijftien jaar de mogelijkheid bestaat om onszelf, tegen betaling, uiteraard, miljoenen extra neuronen te laten inplanten of - nog makkelijker – te laten inspuiten. Intelligentie wordt een commodity, een surplus dat je kan huren, of kopen via iTunes.

Artificial Intelligence zal zichzelf ook steeds intelligenter maken. Google stelt, voor een handjevol eurocenten, nu al technologie en artificiële intelligentie ter beschikking die toelaat foto’s te herkennen en ontleden. Elke keer dat de applicatie gebruikt wordt, wordt ze slimmer. We denken dat we aan het internetsurfen zijn, maar eigenlijk zijn we bezig technologie te helpen ontwikkelen voor Google en Facebook.

Virtual Reality wordt het platform dat die tweede industriële revolutie zal dragen. Simpelweg omdat VR een dataverwerking – BIG data – toelaat, die voorheen onmogelijk was. De grootste, meest succesvolle en rijkste ondernemingen zullen die zijn die het grootste volume aan data kunnen verwerken. Miljoenen jobs zullen verdwijnen en verschijnen.

Een voorbeeld. Vrachtwagenchauffeur is het meest voorkomende beroep in de VS. Binnen tien jaar zal het aantal vrachtwagenchauffeurs in de VS gehalveerd zijn. Binnen dertig jaar zullen er geen vrachtwagenchauffeurs meer bestaan, voorspelt Kelly. Productiviteit wordt een taak voor robots.

'We moeten een team vormen'

Elke taak die efficiëntie vereist zal niet meer door mensenhanden worden verricht, maar door robots. Terwijl wij ons zullen concentreren op taken waarvoor inefficiëntie net noodzakelijk is. Zoals innovatie en wetenschap – trial and error, het maken van fouten en eruit leren, is noodzakelijk voor voor technologische en wetenschappelijke ontwikkeling. Of kunst: het oeuvre van een kunstenaar wordt niet beoordeeld op het aantal units per uur dat hij produceert.

Kelly ziet die evoluties en de tweede revolutie nochtans positief en optimistisch tegemoet. 'We moeten deze ontwikkelingen, de meest radicale die we ooit hebben meegemaakt omarmen. Indien we ze verbieden of aan banden leggen, verzaken we aan de mogelijkheid om ze te leren beheersen en in ons voordeel aan te wenden. Jobs zullen sneuvelen, maar we zullen er nieuwe creëren.'

De miljoenen webdeigners over de hele wereld danken hun bestaan aan de technologische ontwikkeling van de laatste twintig jaar. 'We should work wìth the new technology, not against it', besluit Kelly. 'We moeten een team vormen. De slimste, meest succesvolle en onverslaanbare schaakspeler ter wereld is geen mensn en ook geen computer. Het is een team van een schaakspeler – Gary Kasparov – en een computer die samenwerken.'