Groen hekelt miljoenendeal met bedrijf in Oosterweeldossier
Foto: belga
Voor de Oosterweelverbinding en het daarbij horende BAM-tracé moet het Antwerpse bedrijf Imobe een deel van zijn gronden afstaan, in ruil voor 2,85 miljoen euro. Volgens Groen is dat buiten proportie. 'Imobe krijgt zelfs compensaties voor een illegale parking in groenzone, allemaal met belastinggeld.'

Imobe, een poot van de Antwerpse vastgoedgroep Bernaerts, moet voor de realisatie van de  geplande verkeerswisselaar Hollandse Knoop een deel van zijn gronden aan de Noordersingel afstaan. Het onteigenings­besluit van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) werd aangevochten bij de Raad van State, maar eind vorig jaar kwamen beide partijen dan toch tot een vergelijk.

De rechtszaken verdwenen en de BAM verwerft de nodige gronden. Daar staat 2,85 miljoen euro tegenover: 1,75 miljoen euro voor de gronden en nog eens 1,1 miljoen euro voor het verlies van een parking die Imobe er heeft.

Vlaams parlementslid Wouter Van Besien (Groen) is niet te spreken over de deal. ‘De bedragen zijn buiten proportie. Voor een ongeveer even groot stuk grond aan de andere kant van de ring heeft het OCMW van Antwerpen  20.000 euro gekregen. Dat gebeurde op basis van een onafhankelijk schattingverdrag. Waarom krijgt Imobe zoveel keer meer?’

Daar stopt de verontwaardiging van Van Besien niet. Volgens hem heeft de bewuste parking van Imobe nooit een vergunning gekregen. ‘Die ligt in groengebied! Het is ongehoord dat een overheids­bedrijf als BAM bedrijven compenseert voor iets illegaals. In plaats van een boete krijgt Imobe een bonus. De BAM strooit hier met belastinggeld. Wie is hier verantwoordelijk voor?’

'Prijs in alle onafhankelijkheid bepaald'

Volgens Jan Van Rensbergen, algemeen manager bij BAM, wordt Imobe voor een correcte prijs gecompenseerd. ‘Die bepalen wij niet, dat doet de dienst vastgoedtransacties van het Vlaams  Gewest, in alle onafhankelijkheid. Dat heeft hij trouwens ook gedaan voor de grond van het OCMW', aldus Van Rensbergen. Ook het probleem dat een deel van de parking in groenzone ligt, is volgens hem meegenomen in die waardebepaling.

Van Besien stelt zijn vragen vandaag in het Vlaams Parlement aan minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Voor Van Besien is het zonneklaar dat het best wat mocht kosten om van een lastige klant als Imobe verlost te zijn. ‘Men wil snel kunnen gaan met de werken, onder meer met de klacht van Straten-generaal bij de Raad van State in het achterhoofd. Het gaat erom zo veel mogelijk van de werken uitgevoerd te hebben tegen de uitspraak. Kwestie van voldongen feiten te creëren.’