Belgische campagnes rond Bowie en borstreconstructies bekroond
Stardust For Bowie viel in Cannes in de prijzen Foto: rr
Op dag één van de ‘échte’ Cannes Lions vielen vier Belgische campagnes in de prijzen. De Belgen lieten zich opmerken in de flink gestoffeerde categorie ‘Promo & Activation’.

Nadat Famous tijdens het weekend al brons veroverde tijdens de voorbereidende esbattementen van de ‘Health Lions’, speciaal in het leven geroepen om ook de creatief delicate - want door legale beperkingen aan handen en voeten gebonden – medische sector z’n creatieve awards te gunnen, wonnen de Belgen op de eerste festivaldag nog vier keer brons.

En zoals voorspeld, gebeurde dat vooral in een categorie waarin Belgische creatieven traditioneel uitblinken door ‘slimme vondsten’(sic). ‘Win a Breast Reconstruction’ van LDV, leverde eremetaal op voor Benetiet, Publicis en z’n adverteerder Renault werden bekroond voor ‘Real Views’, terwijl DDB won met ‘Stardust for Bowie’, een wat voor de hand liggend idee, waarmee garen werd gesponnen van David Bowie’s overlijden in januari.

‘Call Brussels’ de campagne waarin Brusselaars zélf telefonisch de negatieve internationale berichtgeving over hun stad pareerden tijdens persoonlijke telefoongesprekken, leverde nog eens brons op voor Air en visit.Brussels.

De resultaten zijn geheel volgens de hoop, voorspellingen en verwachtingen van creatief directeurs Tom Berth (Cannes Lions jurylid in 2013) en Geert De Rocker (Cannes Lions jurylid 2016), De rest van de voorspellingen, verduidelijkingen en verklaringen van juryleden Tom Berth en Geert De Rocker, vindt u hier.