De favoriete aandelen van Werner Smets
Werner Smets

Werner Smets, oprichter van Vector Asset Management, focust op aandelen met een interessant verhaal en een waardering die nog ruimte laat voor een klim.

Smets maakt bij het opstellen van zijn selectie gebruik van een computermodel, dat aan de hand van een massa fundamentele bedrijfsgegevens het grote werk doet voor het aandelenfonds Vector Navigator. Het model haalt kansrijke aandelen naar boven, waarna de beheerders van het fonds de eindkeuze doen.

Johnson & Johnson (P/E = 17.3, DY = 2.71%)

Johnson & Johnson is een Amerikaans bedrijf dat werd opgericht in 1886. De onderneming bevat drie divisies: consumenten producten (19%), medische producten (36%) en farmacie (45%).

Anderhalf jaar geleden berichtte J&J nog over het plan om tegen 2019 een tiental nieuwe producten te lanceren die elk het potentieel hebben om 1 miljard aan omzet te realiseren. Medio 2016 lijkt J&J - met onder meer de goedkeuring van Darzalex door de FDA - de eerste stappen te zetten om deze doelstelling te halen.

Hoewel de farmacie-tak nog steeds de motor is van de onderneming, tracht J&J de andere segmenten verder uit te bouwen. Zo verkocht men eind 2015 Cordis, een onderdeel van de zwakker presterende medische producten divisie, aan Cardinal Health, opdat het management zich ten volle zou kunnen concentreren op de hogere groeisegmenten binnen deze divisie. Tevens werd eerder deze maand Vogue International, een producent van haarverzorgingsproducten, voor 3,3 miljard overgenomen met als doel de kleinste van de drie divisies te versterken.

Wij zijn van mening dat het aandeel, met een prospectieve koers/winst verhouding van 17, nog relatief aantrekkelijk geprijsd is ten opzichte van zijn sectorgenoten (gemiddeld 21), terwijl het bedrijf als een van de meest kwaliteitsvolle spelers in de sector mag beschouwd worden.

Vodafone Group (P/E = 36.0, DY = 5.40%)

Vodafone is één van de grootste spelers in de wereld van de mobiele telefonie. Het bedrijf is actief in meer dan 70 landen, waar het maar liefst 474 miljoen klanten bedient. In tal van deze markten bekleedt Vodafone een dominante positie. Zo zette het bedrijf eerder deze maand nog een constructie op die zou toelaten om zijn positie in Nieuw-Zeeland - via een meerderheidsparticipatie in Sky Network Television - te versterken. Het bedrijf is qua overnames zeker niet aan zijn proefstuk toe. Zo nam het in een recent verleden nog Kabel Deutschland en Ono over. Hoewel Vodafone voor de meeste van zijn strategische overnames aanzienlijke premies betaalde, beschikt het bedrijf daardoor nu wel over een ongeëvenaard netwerk, waarin bovendien nog aanzienlijke synergieën kunnen gerealiseerd worden. Dit zit volgens ons nog onvoldoende in de prijs vervat.

Pepsico (P/E = 21.1, DY = 2.91%)

Wie Pepsico hoort, denkt ongetwijfeld meteen aan zijn belangrijkste concurrent Coca Cola. Hoewel we niet kunnen ontkennen dat de Coca-Cola groep in het bruisende dranken segment de onbetwiste leider is, zijn in het niet-bruisend segment de rollen net omgekeerd: met sterke merken zoals Gatorade en Tropicana is Pepsi hier de marktleider. In tegenstelling tot Coca-Cola oefent Pepsico de actieve controle uit over zijn bottelarijen, waardoor het meer hefbomen in handen heeft om synergieën te verwezenlijken.

Het echt onderscheidend vermogen van Pepsi zit echter in haar winstgevende snacks-divisie, die vorig jaar vooral in Amerika een erg goede beurt maakte: hoewel deze divisie hier tekent voor ‘slechts’ 27% van de omzet, was ze verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de operationele winst.

Hoewel sommigen pleiten voor het afsplitsen van de snacks-divisie, zorgt de holdingstructuur er juist voor dat Pepsi een sterke onderhandelingspositie heeft tegenover haar leveranciers. En tegenover de supermarkten is het – als leverancier van zowel voeding als drank – iets makkelijker om voor de producten een goede positie in de rekken te bedingen. Het zeer defensieve profiel van Pepsico is voor ons de kers op de al goed gevulde taart.

Nike (P/E = 22.4, DY = 1.25%)

Nike is ‘s werelds grootste producent van sportschoenen en kledij. In deze erg competitieve sector is het bedrijf er de voorbije 52 jaar steeds in geslaagd om via een combinatie van naambekendheid, vernieuwende producten en schaalvoordelen haar leiderspositie te verdedigen. Toch stelden beleggers enkele maanden geleden, na de bekendmaking van minder dan verwachte omzetcijfers, de dominante positie van Nike ten twijfel. Sinds de publicatie van de resultaten daalde de koers met meer dan 15%, wat het aandeel - dat ondanks de tegenvallende resultaten toch nog steeds over een erg solide balans beschikt - relatief goedkoop maakt.

Tot slot is Nike tevens erg geschikt voor beleggers die een onrechtstreekse blootstelling aan de opkomende landen willen opbouwen – waar het merk aan een stevige opmars bezig is.

Qantas Airways (P/E = 4.8, DY = 4.92%)

Hoewel de reis- en luchtvaartsector veel te lijden heeft gehad onder de recente golf van terrorisme menen we dat er hier toch enkele selectieve opportuniteiten te bespeuren zijn. Onze keuze valt meer bepaald op Qantas Airways, een Australische luchtvaartmaatschappij die in 1920 werd opgericht. Het bedrijf heeft als reputatie de veiligste luchtvaartmaatschappij in de industrie te zijn (een idee dat nog versterkt werd door de iconische scene uit de film Rain Man waarin Dustin Hoffman beweert dat Qantas Airways, doorheen zijn lange geschiedenis, nog nooit een fataal ongeval heeft gehad!).

Ook op de beurs zien we hen nog een tijdje ongelukken-vrij blijven. De groep kon analisten vorig kwartaal immers nog positief verassen door haar winsten stevig op te krikken. Bijkomend maakte het bedrijf meteen gebruik van zijn sterke cash flow om voor 500 miljoen aan eigen aandelen in te kopen. Wij menen dat de goede resultaten zijn overschaduwd door de algemene malaise in de sector en verwachten dat - wanneer de markt keert - Qantas beter gepositioneerd zal zijn om deze hausse mee te pikken.