België als outsider tijdens het WK Creativiteit
#callbrussels is een van de genomineerde campagnes op Cannes Lions Foto: rr

Middenin het sportieve feestgewoel van het EK, worden dit weekend ook de Cannes Lions op gang getrapt. Daar staat voor de Belgische reclamemakers een en ander op het spel.

Creativiteit ‘à la Belge’ maakt opgang, sedert de succeseditie van 2012, waarin de Belgen met liefst 32 leeuwen aan de haal gingen.

Jaar na jaar pakken het reclamefestival uit met nieuwe categorieën. Het aantal inzendingen en het bos worden steeds groter, de bomen steeds minder zichtbaar. Tussen die vele tienduizenden dienen dit jaar acht Belgische juryleden zich staande te houden als jurylid in evenveel categorieën.

Hoewel trendwatchers links en echts al jaren roepen dat het medium reclamefilm morsdood is, geldt de categorie ‘Film’ nog steeds als koninginnencategorie in Cannes. En ook in die jury heeft België een vertegenwoordiger: Dieter de Ridder (van het Brusselse bureau ‘Air’ debuteert – een beetje tot z’n eigen verbazing – in de hoogste klasse.

Dit zijn alvast de favoriete inzendingen van De Ridder dit jaar:

INTERNATIONAAL
Geico - Fast Forward


Puma – The Beatbot


Ikea - Helmut Karasek’s review of the Ikea catalogue



BELGISCH

‘#nofilter’ van Happiness voor Unicef Global.

‘Real Views’ van Publicis voor Renault.


En hopelijk ook onze eigen “#callbrussels” voor visit.brussels.

Dieter de Ridder: ‘Het is mijn allereerste keer als jurylid in Cannes. En meteen in de categorie ‘Film’, toch nog altijd de koninginnencategorie. Ik voel mij vereerd en kijk er heel erg naar uit.’

Denk je dat het een goed jaar wordt voor de Belgen?
Dat is altijd moeilijk te voorspellen. We hebben een aantal kanshebbers, maar je moet toch altijd een beetje geluk hebben. Ik stel wel vast dat steeds meer Belgische bureaus Cannes-waardig werk maken, terwijl het vroeger vaak dezelfde bureaus waren.

Denk je dat er zich dit jaar nieuwe trends zullen aftekenen, zowel internationaal als bij de Belgen?
De echt nieuwe trends zullen pas duidelijk worden tijdens het festival. Maar creatieve oplossingen voor echte maatschappelijke problemen scoren zeer goed. Net als originele en relevante tests, innovatieve technologie, emotie en humor. Steeds meer adverteerders beginnen ook te experimenteren met content, vooral de langere formaten zitten in de lift. Ook de Belgen spelen in op deze trends. Het moet niet meer per se kort en ‘snappy’ zijn.

Wat worden de categorieën om naar uit te kijken?
Wereldwijd worden ‘Titanium’, Integrated en Film als de meest prestigieuze categorieën gezien. Persoonlijk kijk ik ook uit naar ‘Promo & Activation’, ‘Direct en PR’, omdat daar de gekste, meest impactvolle ideeën opduiken. En verder ook ‘Cyber’ en ‘Mobile’, de meest innovatieve categorieën.

Waar verwacht je de beste prestaties voor de Belgen?
Traditioneel scoren de Belgen in de categorieën ‘Promo&Activation’, ‘Direct’, ‘Media’, ‘PR’ en ‘Radio’. Categorieën waar het idee centraal staat en je niet noodzakelijk veel budget nodig hebt. Ook in ‘Cyber’ en ‘Mobile’ doen we het de laatste jaren goed. Bij ‘Film’ ligt het dan weer iets moelijker. De winnaars in die categorie combineren vaak een steengoed idee met een geweldig goeie - en dure- executie. En dat soort budgetten hebben we hier niet vaak.

De Belgische juryleden tijdens de Cannes Lions zijn dit jaar:
Thierry Van Durme (Sonicville) in de categorie ‘Radio’, Dries De Wilde (Duval Guillaume) in ‘Cyber’, Geert De Rocker (Publicis) voor ‘Promo & Activation’, Seb De Roover (&Koo) voor ‘Digital Craft’, Kris Hoet (Happiness) voor ‘Cyber’, Thierry Breynaert (MEC) voor ‘Media’, Laure Miquel-Jean (TBWA) in ‘PR’ en Dieter de Ridder (Air) voor de Filmjury.