‘Niet de bedoeling om gezondheidsgegevens te verkopen’
Staatssecretaris De Backer denkt aan ‘een publiek-private samenwerking onder strikte voorwaarden’. Foto: BELGA

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) ontkent dat hij het voor de overheid mogelijk wil maken om gezondheidsgegevens van burgers te verkopen aan de farmaceutische sector. ‘Wettelijk zou dat ook niet kunnen.’

‘Verkoopt de overheid straks uw privégegevens aan farmabedrijven?’, vroegen enkele media zich vanmorgen af, op basis van de nieuwe beleidsnota privacy, die vandaag voorligt in het parlement. Daarin buigt staatssecretaris De Backer zich over de grootschalige uitwisseling van data.

‘Het concept van open data en big data biedt grote maatschappelijke en economische kansen’, luidt het. ‘Zo zouden overheidsgegevens op het vlak van gezondheidszorg tot interessante innovaties kunnen leiden in de farmasector en omgekeerd.’ Volgens De Backer krijgt de Privacycommissie heel wat vragen van privébedrijven om toegang te krijgen tot gegevens van de overheid. ‘We moeten ons daar tegen wapenen en zelf beslissen welke gegevens we willen uitwisselen met de private sector en welke niet.’

‘We zouden daar geld voor kunnen vragen’, zegt De Backer in De Morgen. ‘Ik ben daar op zich niet tegen, zolang dat geld maar terugvloeit naar de patiënt.’

Strikte voorwaarden

Tegenover De Standaard zegt de staatssecretaris echter dat het ‘niet de bedoeling is om gezondheidsgegevens te verkopen’. ‘Wettelijk zou dat ook niet kunnen’, zegt hij. ‘Wel zoek ik naar een kader om die gegevens ter beschikking te stellen. De patiënt zal alleszins altijd zijn toestemming moeten geven. Bovendien moeten de gegevens anoniem worden gemaakt. Concreet denk ik aan een publiek-private samenwerking onder strikte voorwaarden.’

‘In het buitenland gebeurt dit nu al’, weet De Backer. ‘In een recent rapport moedigt de Oeso de diverse overheden aan om deze gegevens beter te gebruiken. Dit kan diagnoses verbeteren, de medicatie optimaliseren, ... De patiënt moet daar uiteindelijk beter van worden. De return kan een goedkopere medische zorg zijn of een meer gepersonaliseerde en dus efficiëntere behandeling.’