Makro en Metro zetten 505 mensen op straat
Foto: MAKRO

De supermarktketens Makro en Metro willen de komende jaren tot 505 van de 3.000 Belgische personeelsleden ontslaan. De directie wil naakte ontslagen zo veel mogelijk vermijden. Winkels zullen niet worden gesloten.

Makro en Metro verwijzen naar de tegenvallende financiële resultaten en de moeilijke marktomstandigheden. ‘De financiële resultaten en de veranderende markt dwingen tot een aanpassing van de commerciële strategie, positionering en organisatie van beide merken in België’, luidt het in een persbericht. Daarbij zullen ‘maximaal 505 medewerkers’ hun job verliezen.

'Enorme verliezen'

De directie wil geen details kwijt over de financiële situatie van de Belgische vestigingen, maar volgens de vakbonden zijn er ‘enorme verliezen’. De winkelketen is al sinds 2012 niet meer winstgevend, luidt het.

Waar er banen verdwijnen en hoeveel, wilde de directie niet kwijt. ‘Dat maakt deel uit van de onderhandelingen met de vakbonden.’ Wel is duidelijk dat er personeel zou moeten afvloeien in de winkels én op de hoofdzetel in Wommelgem. Daar werken zo’n 302 mensen. In de toekomst komen er gespecialiseerde hoofdzetels van Makro en Metro.

Transformatie

Twee jaar geleden werd er al eens een herstructurering doorgevoerd, waarbij zo’n 350 banen verdwenen. Maar die blijkt niet het verhoopte resultaat te hebben opgeleverd. Volgens Myriam Nevelsteen van de christelijke vakbond LBC leidde die herstructurering zelfs tot problemen met de beschikbaarheid van producten en personeel.

Nu komt er dus een nieuwe herstructurering. De directie spreekt zelf van een ‘transformatieplan’. Er wordt namelijk ook 61 miljoen euro geïnvesteerd om de winkels te vernieuwen. ‘Het Makro-concept kende jarenlang succes, maar de afgelopen jaren zijn de winkels onderhevig aan het moeilijke economische klimaat, een gewijzigde Belgische marktomgeving en veranderende consumentenbehoefte’ erkent het bedrijf in een toelichting.

Huis en tuin

Bedoeling is Makro zich meer gaat richten op particulieren en vakmannen uit de bouwsector. De focus ligt daarbij op kwaliteitsvoeding, feestmateriaal en alles voor de inrichting van huis en tuin. Voor zaken als kledij en consumentenelektronica zal Makro ‘gespecialiseerde partners’ zoeken.

Metro gaat zich op zijn beurt nog meer richten op de horecagroothandel. Deze zomer opent een tiende winkel in Antwerpen en ook de volgende jaren mikt de keten op één opening per jaar.

De procedure van de wet-Renault is opgestart. Bedoeling is dat de reorganisatie volledig rond is tegen eind 2018.

Nederland

Eerder dit jaar kondigde Makro in Nederland al aan om 600 van de 4.000 personeelsleden te moeten ontslaan. Toen klonk het nog dat er geen plannen waren om ook in België een gelijkaardige reorganisatie door te sturen.