'Bestuurder merkte dubbel geel licht op'
Foto: BELGA

De zwarte doos van de passagierstrein, die dinsdag werd teruggevonden, heeft de eerste technische elementen onthuld over wat er juist gebeurd is tijdens het ongeval in Saint-Georges-sur-Meuse. Dat schrijft Le Soir woensdag. Ondertussen zijn beide sporen die beschadigd raakten bij het ongeval, weer in gebruik genomen.

De zwarte doos heeft aangetoond dat de trein, die langs achter inreed op een goederentrein die stilstond op hetzelfde spoor, op het moment van de botsing nog 90 kilometer per uur reed.

De trein reed voorbij het dubbele gele licht, dat aangeeft dat er moet afgeremd worden om te kunnen stoppen voor een mogelijk rood licht. De bestuurder zou aangegeven hebben dat hij het licht had opgemerkt, waardoor het automatische remsysteem werd uitgeschakeld. De trein is uiteindelijk pas beginnen remmen toen de goederentrein al in zicht was.

Enkele andere elementen van het ongeval kwamen ook al aan het licht, maar daarvoor ontbreken nog de verklaringen en motivaties, en daarover moeten de onderzoeken dus meer duidelijkheid brengen, aldus Le Soir.

Opnieuw treinverkeer tussen Namen en Luik

Het tweede spoor dat zondagavond beschadigd geraakte door de treinbotsing is woensdagavond rond 23.00 uur opnieuw in dienst genomen, nadat verschillende werkzaamheden en procedures werden afgerond. Dat heeft spoorwegnetbeheerder Infrabel gemeld. 
'We zijn er zeker van, de treinen zullen donderdag weer over twee sporen rijden', aldus Infrabel-woordvoerder Frédéric Sacré, die bevestigt dat het treinverkeer tussen Namen en Luik weer normaal zal verlopen.

Bij de werkzaamheden, die rond 21.00 uur afgerond waren, werd 15 meter spoorweg vervangen en 50 meter aan dwarsliggers. 'We hebben geverifieerd dat de veiligheid op het spoor verzekerd is', aldus Sacré nog. 'Daarom zal het spoor donderdag opnieuw in gebruik kunnen worden genomen, vanaf de eerste treinen 's ochtends.'

Het eerste spoor werd woensdag al om iets voor 17.00 uur weer in gebruik genomen.