‘Noodremsysteem was aanbesteed, maar niet uitgevoerd’
Foto: BELGA

Volgens Kamerlid Wouter Raskin (N-VA) had het sein aan het treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse wel degelijk uitgerust moeten zijn met een noodremsysteem. ‘De werken zijn aanbesteed in 2014, waarom is het dan nog niet uitgevoerd’, vroeg hij zich af in de Kamer.

Wouter Raskin heeft in de Kamercommissie Infrastructuur zware kritiek geuit op de aannemer die het noodremsysteem moest plaatsen op de lijn L125, waar zondagnacht een treinongeval plaatsvond. Uit de eerste vaststelling van het onderzoek, bleek dat het sein aan het ongeval niet uitgerust was met het noodremsysteem TBL1+.

‘Maar er was daarvoor wel een aanbesteding’, aldus Raskin. ‘Het betreft een overheidsopdracht van Tuc Rail (een dochter van Infrabel, red.). Daarbij was ook voorzien om de betrokken seinpost in Hermalle-sur-Huy uit te rusten met een TBL1+-baken. De werken moesten starten in september 2015. Het budget is voorzien, maar onaangeroerd gebleven.’

Probleem bij aannemer?

Volgens Raskin ligt het probleem bij de uitvoering. ‘De aannemer heeft sinds 2012 elke project van Tuc Rail in de provincie Luik in de wacht gesleept. Nochtans zou die niet altijd de goedkoopste geweest zijn. Blijkbaar gaat het hier om een succesvolle aannemer, waardoor hij niet altijd toekomt aan de uitvoering van de gunning. In dit geval heeft hij zoveel vertraging dat de werken nog altijd niet begonnen zijn.’

Raskin vermoedt dat er onregelmatigheden gebeurd zijn bij de aanbesteding. ‘Ik roep formeel op om de zaak tot op bot uit te spitten. Er zit een rotte plek bij Tuc Rail. Dit dossier stinkt.’

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) sloot zich bij Raskins oproep aan, om de zaak ten gronde uit te spitten. Hij eist van Infrabel-ceo Luc Lallemand een ‘ernstige uitleg’ waarom ‘een druk bereden spoorweg, waar dagelijks treinen passeren, niet uitgerust was’.

Infrastructuurbeheerder Infrabel spreekt zich niet uit over het bewuste sein. Gisteren verklaarde Infrabel wel dat bijna een derde van de sporen niet uitgerust zijn met TBL1+. Eind 2015 liet ceo Luc Lallemand weten dat het net volledig uitgerust was met het noodremsysteem. Over vertraging met een aanbesteding werd niet gerept.