Deze tien projecten zullen Brusselse identiteit versterken
De tien laureaten Foto: Make.Brussels

De tien laureaten van de eerste editie van Make.Brussels, een campagne die werd opgezet om een aantal wijken in de hoofdstad te stimuleren, zijn bekend. Brussels minister van Economie Didier Gosuin (Défi) kondigde bovendien ook aan de oorspronkelijke subsidie te verdubbelen tot 600.000 euro, zodat ook enkele andere ideeën uit de 372 inzendingen kunnen worden opgepikt.

Ongeveer 120 creatievelingen, opgedeeld in dertig teams, werkten afgelopen weekend – naar het voorbeeld van de beroemde hackatons bij Amerikaanse IT-bedrijven - aan de uitwerking van hun idee tot een realistisch concept. Het hele weekend lang kregen ze daarvoor workshops, en konden ze ten allen tijde zowel telefonisch als ter plaatse in de gebouwen van het Brussel Info Plein (BIP) terecht bij een dertigtal specialisten van Atrium, de stad of de handelsverenigingen van de centrumwijken. Zondagnamiddag boog een jury, samengesteld uit tien professionelen uit diverse sectoren, zich over de dertig dossiers. Per wijk kwam één project als laureaat uit de bus.

Voor Sint-Katelijne koos de jury niet voor dé publiekslieveling, het openluchtzwembad Bains Catherine, maar wel voor Saint-Cath-sur-Mer. ‘Met ons project willen we een van de bassins op de Vismarkt transformeren in een vijver met bootjes en strandstoelen errond waar iedereen gratis van kan genieten. Dit moet een kapstok worden waar alle actoren van de wijk hun eigen project aan kunnen ophangen. De dagelijkse leiding zal in handen zijn van kansarme jongeren’, vertelt het trio van Urban Foxes. ‘We willen op een speelse manier mensen dichterbij elkaar brengen en de stad vriendelijker maken. Eind september zou het project werkelijkheid moet zijn.’

Verhaaltjes

Ook het project Entramie gaat op zoek naar een warme menselijkheid in de stad. ‘Als we de tram namen in Lemonnier, viel het ons altijd op dat er zoveel verhaaltjes ontstaan. Die vertelden we ’s avonds aan elkaar, maar we wilden er graag meer mee doen. Make.Brussels vormde de ideale gelegenheid’, vertellen Dilay Samanli en Jasper Flikschuh.

‘We vinden dat de wijk Zuid-Lemonnier meer aandacht verdient, want het is een heel warme wijk waar mensen nog met elkaar babbelen en iedereen elkaar lijkt te kennen. Met Entramie willen we die verhaaltjes en warmte onder de aandacht brengen, en zo de handelaars en consumenten verbinden, maar ook toeristen aansporen om ook dit deel van de stad te verkennen.’

Voor de Zavelwijk kwam The Sound of Chocolate als winnaar uit de bus. ‘Ook voor ons was dit weekend een verrijkende ervaring’, leggen Felipe Reinoso Carvalho, Peter Passos en Elien Haentjens uit. ‘Want eigenlijk kenden we elkaar voor dit avontuur niet zo goed. Maar de samenwerking de afgelopen weken en vooral tijdens dit intense weekend verliep uitstekend. Daarnaast leerden we enorm veel van de coaches over bijvoorbeeld budget, planning of de noden van de wijk, en pasten we ons idee op bepaalde vlakken aan.’

‘Zo is het onze bedoeling om op termijn onze focus te verbreden, en verder te gaan dan enkel de chocolatiers. Zodat de hele wijk, bijvoorbeeld ook het Conservatorium, betrokken wordt bij ons project dat de invloed van muziek op onze smaak, en in het algemeen de relatie tussen onze zintuigen, wil gebruiken als tool om de Zavel als plaats voor creativiteit en innovatie op de wereldkaart te zetten.’

Nog 300.000 euro extra

Na de inspanning dit weekend werden tien projecten dus beloond met elk 30.000 euro om hun concept in realiteit om te zetten. Maar ook enkele niet-winnende finalisten waren tevreden. ‘Hoewel we al drie jaar bezig zijn, zijn we als team enorm gegroeid tijdens dit weekend. De rolverdeling is nu veel duidelijker, én we hebben gemerkt dat we ons als team echt kunnen engageren als we een bepaald doel voor ogen hebben’, vertelt Joeri Van Loon van Mecanic Voodoo.

‘Bovendien behoorden we tot nu toe eerder tot de underground scene, terwijl we ons tijdens Make.Brussels duidelijk hebben kunnen profileren bij het grote publiek. Ook leerden we enkele bijzonder interessante mensen kennen die ons wellicht kunnen helpen bij onze zoektocht naar een gebouw om de muziekcultuur in Brussel een plaats te geven. Want dat was voor ons het voornaamste doel bij Make.Brussels.’

Er was nog meer goed nieuws voor de verliezers. Want enkele projecten zullen nog worden opgepikt en van een financiering kunnen genieten. Minister van Economie Didier Gosuin (Défi) beloofde het oorspronkelijk voorziene bedrag te verdubbelen tot 600.000 euro. ‘Ik denk dat Make.Brussels bewezen heeft dat de politiek het woord soms wat meer aan de mensen moet laten. Om enkele boeiende ideeën van de 372 ingezonden projecten toch te kunnen uitwerken, voorzie ik daarom 300.000 euro extra. Bovendien komt er volgend jaar sowieso een nieuwe editie’, kondigde Gosuin aan.

De tien wijken en hun laureaten op een rijtje:

1. Dansaert: Kring Café Velo
2. Marollen: Alors on zwanze
3. Grote Markt: L’Arbre à Palabre
4. Sint-Katherine: Saint-Cath-Sur-Mer
5. Kunstberg: Nation(a)al Talent Hole
6. Zuid-Lemonnier: Entramie
7. Sint-Jacobs: La Ligne
8. Zavel: The Sound of Chocolate
9. Nieuwstraat: Stryty
10. Onze-Lieve-Vrouw Ter Sneeuw: Melting Pots