Leerlingen presteren in de klas beter op blote voeten
Foto: rr
Leerlingen die op blote voeten of op kousenvoeten les volgen, halen betere resultaten dan leeftijdsgenoten die wel schoenen dragen. De klaslokalen zijn stiller, de kinderen enthousiaster en de school bespaart op schoonmaakmiddelen.

Leerlingen die les volgen zonder schoenen aan, een fenomeen dat in Scandinavië al is ingeburgerd, halen betere resultaten en gedragen zich beter dan leeftijdsgenoten met schoeisel in de klas. De onderzoekers van de Britse universiteit van Bournemouth (BU) observeerden meer dan tien jaar lang leerlingen uit 25 landen.

Volgens de onderzoekers komen de kinderen vroeger toe op school en gaan ze later naar huis. Daardoor hebben ze dagelijks gemiddeld een halfuur studietijd extra. Een wetenschappelijke verklaring hebben de onderzoekers niet, maar ze denken dat leerlingen zich zonder schoenen aan meer thuis voelen op school.

Schoenendiefstal

Niet alleen de leerresultaten verbeterden. De onderzoekers ontdekten dat de klassen zonder schoenen, veel rustiger en stiller waren. Daardoor konden leerlingen zich beter concentreren, werkten ze actiever mee tijdens de lessen, en lazen ze tussendoor meer.

‘Zonder schoenen zitten kinderen liever op de grond’, zegt Stephen Heppell, hoofdonderzoeker en professor aan de universiteit. ‘De laatste plaats waar een kind wil zitten als het leest, is op een harde stoel. Van de ondervraagde leerlingen zei 95 procent dat ze thuis nooit lezen op een stoel. Als ze bijvoorbeeld op vakantie gaan, lezen ze bijna altijd liggend.’

Volgens Heppell hebben ‘schoenloze’ lessen alleen voordelen: ‘We zagen dat scholen gemiddeld twintig procent minder besteedden aan schoonmaakmiddelen en tot nu hebben we nog geen melding van een schoenendiefstal gekregen.’

‘En ook pestgedrag verminderde’, zegt Heppell. Een leerling vertelde hem ooit: ‘Het is echt moeilijk om stout te zijn zonder schoenen aan.’