‘Grote veiligheidsproblemen op Egyptische luchthavens’
Archieffoto. Foto: Photo News

Egypte kan de imagoschade die bij het vermiste vliegtuig van EgyptAir hoort, missen als kiespijn. Dat zegt Midden-Oostencorrespondente Annabell Van den Berghe. Tegelijk stelt ze zich vragen bij de veiligheidsmaatregelen op de luchthavens in Egypte. ‘Defecte scanners en metaaldetectoren zijn schering en inslag.’

‘EgyptAir heeft gisteren nog een actie aangekondigd waarbij de luchtvaartmaatschappij zich met kortingen tot 25 procent richt tot potentiële toeristen’, vertelt Van den Berghe. ‘Dan komt dit uiteraard heel ongelegen. Egypte haalt een groot deel van haar inkomsten uit het toerisme, en het nieuws van dit vermiste vliegtuig is dan ook een grote streep door de rekening.’

In maart dit jaar haalde Egypte ook al het nieuws op een negatieve manier door een incident met een vliegtuig. ‘Een man kaapte een vliegtuig dat van Alexandrië naar Caïro vloog en dwong het te landen op Cyprus. Uiteindelijk raakte niemand gewond. In oktober vorig jaar stortte een Russisch vliegtuig dat in de Egyptische badplaats Sharm el-Sheikh opgestegen was, neer in de Sinaï-woestijn. Daarbij kwamen 224 mensen om het leven. ‘De toeristen bleven dus al weg, en dit zal het alleen maar erger maken’, zegt Van den Berghe.

‘Na de crash in de Sinaï (een medewerker van de luchthaven van Sharm el-Sheikh had toen een bom aan boord gesmokkeld, red.) waren scherpere veiligheidscontroles aangekondigd in de Egyptische luchthavens, maar daar is niets van in huis gekomen. Bagagescanners en metaaldetectors zijn voortdurend defect. Als ze wel werken, zijn ze heel erg gevoelig afgesteld, waardoor ze constant een vals alarm geven’, zegt ze. ‘Het personeel reageert daar heel nonchalant op en laat je gewoon doorwandelen.’

De bewuste vlucht van EgyptAir, MS804, was onderweg van Parijs naar de Egyptische hoofdstad Caïro. Mogelijke veiligheidsproblemen kunnen dus ook in Frankrijk liggen. Volgens de Franse krant Le Figaro is de Franse luchtvaartpolitie al een onderzoek geopend waarbij de camerabeelden van de luchthaven Charles de Gaulle bekeken worden en de personeelsleden gescreend die met de vlucht in aanraking kwamen. 

Geen schrik

‘Corruptie is ook nog steeds een wijdverspreid fenomeen in Egypte. De levenstandaard ligt laag en ambtenaren zijn daardoor heel vatbaar voor corruptie. Eigenlijk is alles te koop: wil je bijvoorbeeld een mes meenemen aan boord, hoef je enkel een paar veiligheidsmensen iets toe te stoppen’, zegt Annabell Van den Berghe.

Zelf heeft ze geen schrik om nog met EgyptAir te vliegen. ‘Het is een maatschappij die heel veel vluchten heeft, dus dan is de kans statistisch ook groter dat er iets mis gaat. Het is zeker geen slechte vliegtuigmaatschappij’, besluit ze.