Het Japanse autoconcern Suzuki Motor is in de fout gegaan met testen van brandstofverbruik. Dat heeft het bedrijf toegegeven na berichten daarover in de media. Het aandeel krijgt een zware klap.

 Naar eigen zeggen heeft het bedrijf onjuiste testmethodes gebruikt om de brandstofefficiëntie van zijn auto's te meten. Het gaat om 2,1 miljoen auto's die in Japan zijn verkocht. Suzuki vindt het echter niet nodig om de verbruikswaarden aan te passen omdat de verschillen binnen een acceptabele bandbreedte vallen. Van fraude wil het bedrijf niet spreken. 'Fraude, zoals manipulatie van de verbruiksgegevens, is niet gevonden', zegt het bedrijf.

Op de beurs in Tokio werden de berichten slecht ontvangen. Het aandeel Suzuki ging meer dan 9 procent onderuit. 

Het auditrapport wordt woensdag voorgesteld aan de Japanse minister van Transport. Die legde alle Japanse autobedrijven zo’n audit op, nadat Mitsubishi Motors vorige maand had bekend dat het sinds 1991 'ongeschikte testmethodes' gebruikte. Mitsubishi zei volgens een eerste schatting het verbruik van meer dan 600.000 wagens met zowat 10 procent te hebben onderschat. De fraude startte al in 1991.

De voorzitter van Mitsubishi Motors, Tetsuro Aikawa, en zijn adjunct nemen ontslag in de nasleep van het schandaal.

Alle autobouwers van het land moeten nu bewijzen dat ze opgelegde regels naleven, en woensdag is de deadline. Honda, Mazda, Nissan en het moederbedrijf van automerk Subaru lieten woensdag weten dat er met hun brandstoftesten geen problemen zijn.