Palm in Nederlandse handen
Foto: Dieter Telemans
Brouwerij Bavaria neemt zijn sectorgenoot Palm over. Ook merken als Rodenbach en Brugse Tripel komen zo in handen van de Nederlanders. Hoe hoog de overnameprijs is, is niet bekend.

Dat hebben beide bedrijven dinsdag bekendgemaakt. De Nederlanders hebben een belang van zestig procent verworven in Palm Belgian Craft Brewers. Dat gaan ze de komende jaren stelselmatig uitbreiden. Vanaf 2021 zal Palm voor honderd procent deel uitmaken van Bavaria.

Voorlopig verandert er niet zoveel. Het management blijft aan, en alle brouwerijen zouden ook open blijven.

'Complementair'

Palm Belgian Craft Brewers is vooral actief op het vlak van speciaalbieren. De verschillende dochterbedrijven brouwen onder meer Palm, Rodenbach, Brugse Tripel en Arthur’s Legacy. Bavaria is bekend van de gelijknamige pils, maar brouwt ook huisbieren voor winkelketens als Albert Heijn en Aldi.

Het assortiment van Palm dan ook complementair aan dat van Bavaria, zegt Jan-Renier Swinkels, directievoorzitter van Bavaria. 'Palm heeft een belangrijke plek in de Nederlandse markt en we zien mogelijkheden voor verdere internationale groei. Daarnaast krijgen we met deze samenwerking toegang tot Belgische retail en horeca'.

Palm was op zijn beurt op zoek naar een partner om de 'internationale distributiekracht te maximaliseren', legt eigenaar Jan Toye uit. Palm krijgt door de overname immers toegang tot het internationale netwerk van Bavaria.

Verlies

Dat Palm aanhaakt bij een grotere speler is niet helemaal onverwacht. Bavaria is duidelijk een veel grotere speler dan Palm, goed voor een volume van 5,8 miljoen hectoliter in 2015. De omzet van Bavaria bedraagt 531 miljoen euro. Palm heeft een veel beperktere productiecapaciteit van 1 miljoen hectoliter en een omzet van 52,5 miljoen euro.