Er is in Vlaanderen haast geen plek over waar de bouw van windturbines niet gereglementeerd of beperkt is door vliegverkeer. Energiespecialist professor Ronnie Belmans roept op tot een grote schoonmaak.

'Bekijk eens de kaart met de beperking op de bouw van windturbines door de aanwezigheid van vliegvelden in de buurt. U zult verstomd staan.’ Ceo van het studiecentrum EnergyVille en professor aan de KU Leuven Ronnie Belmans had gisteren in de klimaatcommissie een goede raad voor de Vlaams parlementsleden.

De Standaard deed de oefening op basis van de (vertrouwelijke) kaarten. De conclusie is dat er in Vlaanderen amper nog terrein over is waar geen beperkingen gelden. Het terrein waar Defensie beslag op legt, laat alleen ruimte over in het centrum van het land, uitgerekend de regio waar Belgocontrol de grootste claim legt.

Kaart Defensie

Kaart Belgocontrol

Beweeg de slider onder de foto om beide kaarten te laten overlappen

 

Het resultaat is dat voor de bouw van windmolens bijna altijd de toestemming van Defensie en/of Belgocontrol nodig is. Volgens Belmans legt dit een zware hypotheek op de uitbouw van windenergie in Vlaanderen, en dat nu de Vlaamse regering na het schrappen van het biomassaproject in Gent dringend op zoek moet naar alternatieven.

‘Ik kom nogal eens in West-Vlaanderen, volgens mij de regio met de grootste dichtheid van vliegvelden ter wereld’, zegt Belmans. ‘Maar Oostende, Koksijde, Wevelgem, dat zijn wel de beste plaatsen in Vlaanderen voor windenergie.’

Belmans kan zelfs rond het studiecentrum voor Duurzame Technologie EnergyVille geen windturbine plaatsen. ‘Even verder ligt het vliegveld van Zwartberg, waar per dag een stuk of vijf Piper Clubs met zweefvliegtuigen opstijgen.’

Belmans roept op tot een ‘opkuis’ van het aantal vliegvelden, zodat er meer ruimte komt voor windmolens. ‘Ik kan me niet voorstellen dat de mensen ter plekke die vliegtuigen niet willen ruilen voor een windturbine of tien.’