Bijna 400 ideeën voor een beter en mooier Brussel

De campagne Make.Brussels lanceerde begin april een oproep naar inwoners van de hoofdstad, om hun ideeën voor enkele wijken in het centrum van Brussel op papier te zetten. Die worden nu gepresenteerd op een website waar iedereen kan stemmen voor zijn favoriete project. De tien meest overtuigende projecten krijgen elk 30.000 euro om het idee ook waar te maken.

Make.Brussels is een campagne van het Gewest in samenwerking met de Stad en Atrium, het agentschap ter ondersteuning van de handel. Het opzet: de hoofdstad steunen na de lockdown in november en de recente aanslagen.

Daarvoor wordt gefocust op tien wijken, zijnde Dansaert, Sint-Katelijne, Grote Markt, Marollen, Zuid-Lemonnier, Kunstberg, Nieuwstraat, Sint-Jacob, de buurt van het Parlement en de Zavel.

Zo is er een voorstel om een tijdelijk bos met bomen en bloemen te laten verrijzen op het Beursplein, om de brug over het kanaal tussen Molenbeek en het centrum te verbreden, om een openluchtzwembad te installeren op de Vismet of een Moving Brunch op te richten die elke zondag een verlaten cultuurhuis kan gebruiken als locatie.

Anderen zoeken het iets verder, zoals de Brusselse journaliste Elien Haentjens die samen met de Braziliaan Felipe Reinoso Carvalho die aan de VUB onderzoek doet naar de invloed van muziek op onze smaak een project wil uitwerken om van chocolade proeven op de Zavel een reis voor álle zintuigen te maken.

Stemmen voor uw favoriete project kan nog tot 20 mei. Per wijk zullen drie projecten worden geselecteerd en tijdens een creatieve marathon op 28 en 29 mei worden de gekozen projecten verder uitgewerkt. Uiteindelijk maakt per wijk één project kans op 30.000 euro.