Delhaize verviervoudigt nettowinst
Foto: mye

Supermarktconcern Delhaize lijkt de zware herstructurering van vorig jaar in België, waarbij 1.800 banen geschrapt werden, grotendeels verteerd te hebben. Het concern zag in het eerste kwartaal klanten terugkeren en boekte een fors hogere winst, zo blijkt woensdag uit de kwartaalresultaten.

Delhaize beleefde vorig jaar een moeilijk eerste kwartaal in België. Door een aantal stakingen tegen de herstructureringsplannen eind 2014, was het klanten verloren. Het concern investeerde daarop begin vorig jaar in het assortiment en in promoties om die klanten terug te lokken. Dat alles woog toen op de kwartaalcijfers.

Maar de inspanningen lijken op te leveren. Delhaize had in het eerste kwartaal van dit jaar een marktaandeel van naar eigen zeggen 24,3 procent, 50 basispunten meer dan een jaar eerder. Er was een vergelijkbare omzetgroei in België van 2,9 procent, en de onderliggende bedrijfswinst verdubbelde zelfs tot 33 miljoen euro. Dat is volgens Delhaize onder meer te danken aan de besparingen uit het transformatieplan en lagere reclamekosten. ‘De resultaten van de geïntegreerde winkels (meestal de grotere winkels in het netwerk, red.) bleven beneden de verwachtingen’, voegt het concern wel toe.

Ahold

Het volledige Delhaize-concern boekte in het eerste kwartaal een omzet van 6,15 miljard euro, 5,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst verviervoudigde bijna tot 109 miljoen euro.

‘Wij zijn 2016 gestart met de verdere verbetering van de omzettrends’, zegt Delhaize-CEO Frans Muller in een persbericht. In de Verenigde Staten, waar Delhaize het grootste deel van zijn omzet haalt, was er een vergelijkbare omzetgroei van 2,6 procent.

Voor het volledige jaar mikt Delhaize op hogere omzet en een groter marktaandeel.

De fusie met het Nederlandse Ahold zou tegen midden dit jaar afgerond moeten zijn. Het is wachten op goedkeuring van de Amerikaanse autoriteiten.