Brussels Airport liet voor het eerst sinds de aanslagen van 22 maart de pers binnen kijken in de getroffen vertrekhal.

Wat je daar ziet verrast: geen sporen van de ravage, geen echo’s van de oorlogszone zoals de plek beschreven werd door wie het drama meemaakte. Wel rondrijdende schoonmaakkarretjes en vaklui die laatste herstellingen doen.

En dan merk je waarom die eerste indruk zo goed is: de zones die het ergst door de bommen vernield werden zijn afgeschermd door tijdelijke wanden. De hele Hal 2, zeg maar de ‘oude’ terminal, waar de eerste bom afging. Het gedeelte rond de Diamant en de incheckrijen 4 en 5, waar de tweede ontplofte. En de balies op de plek waar de derde bom gecontroleerd tot explosie kwam, in de buurt van Délifrance.

‘Daar laten we de pers liever nog geen beelden maken,’ zegt Nathalie Van Impe, woordvoerster van Brussels Airport Company, ‘want dat ligt gevoelig voor de slachtoffers. Ze hoeven die plek alleen te zien als ze daar klaar voor zijn.’

Normaal

De rest van het gebouw ziet er dus verbazend ‘normaal’ uit. Er is dan ook heel hard gewerkt. De glazen wand aan de voorzijde van de terminal, waarvan alle ruiten verbrijzeld waren, is nagenoeg helemaal hersteld, soms met tijdelijk glas. Het plafond, dat naar beneden gekomen was, is opnieuw geplaatst. Verlichting, verluchting, airco, systemen die geleden hadden onder de luchtverplaatsing, werden allemaal opgeknapt. Zelfs het iconische bord met vluchtinformatie – vrij uniek in de wereld intussen – hangt er nog en wordt getest.

Cijfers over de financiële impact van de aanslagen en over de renovatie geeft Brussels Airport nog altijd niet.

De luchthavenbeheerder maakt zich sterk dat de opgeknapte vertrekhal in mei weer in gebruik wordt genomen. 100 van de 180 balies zullen operationeel zijn. Op de weg voor de hal, waar de drop-off zone was, worden tenten geplaatst. Daar zal de pre-check-in gebeuren. Alle reizigers zullen er op wapens en andere verdachte dingen gescreend worden, voor ze de vertrekhal mogen betreden. ‘Deze extra veiligheidsmaatregel zal gelden zolang de overheid dat van ons vraagt,’ zegt Van Impe.

Vakantievlucht

Gecombineerd met de nu gebruikte tijdelijke check-inconstructie onderaan links van de terminal, zou Brussels Airport tegen eind juni op honderd procent van zijn capaciteit draaien. ‘Het voordeel van opnieuw in de terminal te werken is dat we weer kunnen aansluiten op het automatische, intacte bagagesysteem’, zegt Van Impe. ‘In de tijdelijke constructie verloopt alles manueel.’

‘Iedereen die van plan was een vakantievlucht vanop Zaventem te nemen, zou dat moeten kunnen’, aldus Van Impe. Goed nieuws voor wie met de trein naar de luchthaven wil: de verbinding is sinds vandaag weer operationeel.