Herkansing voor Saudisch megaproject in Antwerpse haven
Voor de voormalige terreinen van Opel zoekt het havenbestuur een nieuwe bestemming. Foto: belga

Het Antwerpse havenbestuur herbegint de procedure voor de invulling van de voormalige terreinen van Opel Antwerpen en de grote containerterminal aan het Delwaidedok. Het gevolg is dat het Saudische miljardenproject ERS zich niet langer in pole position bevindt.

De raad van bestuur van de Antwerpse haven heeft gisteravond beslist zowel voor de terreinen van het vroegere Opel Antwerpen als voor een belangrijk deel van de kaaien rond het Delwaidedok (zie kaart) opnieuw een rondvraag te doen. Tot 12 mei kunnen kandidaat-investeerders zich melden bij het havenbestuur.

Daarmee verandert het havenbestuur het geweer van schouder. De nieuwe rondvraag betekent immers dat het Delwaidedok afgevoerd wordt als locatie voor het megaproject van het Saudische bedrijf Energy Recovery Systems. Half mei vorig jaar kondigde de Antwerpse haven aan exclusieve onderhandelingen te voeren met de Saudi’s over het plan om aan dit dok een industrieel complex te bouwen voor de recyclage van plastics tot chemiegrondstoffen. ERS stelt toen een investering van 3,7 miljard euro en 900 nieuwe jobs in het vooruitzicht.

De organisatie van de nieuwe rondvraag betekent nog niet dat het havenbestuur het Saudische project afvoert.
De beslissing van het havenbestuur betekent wel dat het ERS vriendelijk verzoekt om opnieuw zijn kandidatuur in te dienen, maar dan wel voor een vestiging op de terreinen van de voormalige autofabriek van General Motors. Dat gebied is herdoopt tot de Churchill Industriële Zone. De Saudi’s zouden de voorbije maanden te kennen hebben gegeven niet weigerachtig te staan tegenover andere locaties in de Antwerpse haven, luidt het.