Treintunnel Schuman-Josafat morgen in gebruik genomen: ‘En nu de voorstadsnetten’
Zo zag de tunnel er in januari 2014 uit. Foto: Yves Coudron

Maandag 4 april wordt de treintunnel Schuman-Josafat officieel in gebruik genomen. De tunnel, waaraan bijna 7 jaar gewerkt is, maakt de verbinding tussen het oosten van de hoofdstad en het stadscentrum, en biedt een rechtstreekse verbinding vanuit steden als Charleroi en Namen met de nationale luchthaven Brussels Airport, allebei zonder gebruik te maken van de al overbelaste Noord-Zuidverbinding.

‘De ingebruikname van de tunnel betekent ook dat het volledig gerenoveerde Schumanstation zijn volle potentieel als multimodaal knooppunt kan vervullen’, zegt Charlotte Verbeke van Infrabel.

Nieuwe verbindingen

‘Op de Noord-Zuidverbinding in Brussel kan er letterlijk geen enkele trein bij’, zegt de Infrabel-woordvoerster. ‘Deze tunnel maakte het mogelijk om nieuwe verbindingen naar Brussel in te leggen zonder die Noord-Zuidverbinding te gebruiken, door vanuit het zuiden via de oostrand van Brussel te rijden. Wie in Schuman uitstapt, kon meteen overstappen op de metro of de bus, of te voet of per fiets het stadscentrum bereiken. Dankzij de tunnel wordt ook het voorstedelijke net uitgebreid, en is er nu een rechtstreekse verbinding tussen steden als Dinant, Namen, Ottignies, Charleroi en Nijvel naar brussels Airport. Vanaf Schuman sta je nu op 16 minuten in de luchthaven en niet meer in 32.’

Technisch huzarenstukje

De bouw van de ongeveer 1.200 meter lange tunnel, onder kantoor- en woonwijken is een technisch huzarenstukje geweest. ‘De tunnel gaat van het station Brussel Schuman tot de Plaskywijk en is gegraven zonder open bouwput en met een minimale hinder voor het verkeer en de omwonenden. We hebben de nodige voorzorgsmaatregelen genomen om schade aan de oppervlakte en geluidshinder te beperken, ook in het station Brussel Schuman zelf. Dat station zelf is ook volledig gerenoveerd.’

‘En nu de voorstadsnetten’

TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop zijn blij met de opening van de nieuwe Josafat-spoortunnel. De tunnel is een prima zaak, vinden de verbruikersorganisaties. Heel wat reizigers krijgen snellere en overstapvrije verbindingen én de oververzadigde noord-zuidverbinding in Brussel wordt wat ontlast.

Niettemin betreuren TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop dat het potentieel onderbenut blijft. Zo maakt de diabolotoeslag de tickets duurder en wordt het traject in het weekend niet gebruikt.

Het werk is in elk geval niet af, klinkt het nog. De werken aan het Gewestelijk Expressnet rond Brussel blijven maar aanslepen, ‘terwijl ook dringend werk moet worden gemaakt van de voorstadsnetten van Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi’.